Monday, October 20, 2014

Memotivasi Diri Sendiri...

Kadang-kadang hati merasa tersangat sedih. Kenapa?

Bila ada kelas yang perlu diajar dan akan mendatangkan hasil ribuan RM maka orang lain yang dapat. Pada hal, matapelajaran tersebut adalah matapelajaran yang kita ajar.


Walhal orang itu tidak pernah mengajar matapelajaran tersebut. Tetapi demi RM, apa saja dia sanggup ajar walaupun bukan bidang dia...

Begitu juga apabila perlu dibuat penyeliaan terhadap pelajar-pelajar yang sedang membuat latihan industri di seluruh pelusuk negara maka orang lain yang terpilih.

Dan apabila ada program yang perlu dibuat motivasi kepada pelajar yang tidak diberi apa-apa bayaran maka kitalah yang kena.

Adilkah begini?


Wahai tuan-tuan dan puan-puan yang budiman, adakah patut dibiarkan suasana begini berlanjutan tanpa ada jalan penyelesaian? Bukan setahun dua malah sudah belasan tahun ia berlalu...

Walau aku tidak menyuarakannya dalam mesyuarat tetapi kita di pihak yang mentadbir takkanlah tak nampak perkara yang berlalu sudah begitu lama.

Dan yang agak menghairankan aku ialah orang yang dah pencen masih boleh berada di UTM. Dengar-dengar ada pensyarah yang tak ada matapelajaran untuk mengajar dan terpaksa dikongsi bersama supaya ada kelas untuk dia mengajar. Tetapi yang kita mengambil orang pencen untuk menjalankan tugas buat apa kalau yang tak pencenpun tak ada beban tugas? Ini hanya merugikan wang negara...


Kalaulah yang pencen itu seorang profesor yang berkaliber ok juga diambil bekerja semula. Tetapi kalau satu buku atau artikelpun tak ada, baik lantik staf baru. Membazir duit kerajaan aje membayar gaji berbelas-belas ribu sedangkan gaji staf baru tak sampai lima ribupun.

Wahai pihak pentadbir, lihatlah apa perkembangan yang berlaku semoga engkau selamat dunia dan akhirat. Selamat di dunia belum tentu selamat di akhirat.

Akupun tak pasti, adakah aku boleh redha dengan apa yang mereka telah lakukan kepada diri aku. Kalau aku tak halal maka kita semua akan membuat sedikit perkiraan di akhirat esok. Perkara-perkara seperti + atau - dosa dan pahala akan berlaku.

InsyaAllah, Allah akan menghukumkan makhluknya dengan sebaik-baik hukuman. Allah itu tidak zalim dan Allah Maha Adil lagi Maha Bijaksana.

No comments:

Post a Comment