Wednesday, July 15, 2009

Ya Allah, Berkatilah Bulan Rejab dan Syaaban dan Sampaikan Daku ke Bulan Ramadhan


Allahumma Baariklana Fi Rajab Wa Syaaban Waballighna Ramadhan....
Ya Allah, Berkatilah Bulan Rejab dan Syaaban dan Sampaikan Daku ke Bulan Ramadhan! Itulah doa kita semasa tibanya bulan Rejab. Hari ini tanggal 22 Rejab. Seminggu lagi, kita akan masuk ke bulan Syaaban. Dan seterusnya, insyaAllah jika kita dipanjangkan usia, maka bolehlah beramal di bulan Ramadhan.

Tekadkan niat dari sekarang, dari segi solat sunnatnya, tadabbur Al-Qurannya, zikir ma'thuratnya, sedekahnya, menjamu orang berbuka puasanya, dan sebagainya supaya kita beroleh kemenangan bila berakhirnya Ramadhan. Kita juga perlu setkan minda supaya Ramadhan tahun ini adalah lebih baik amalnya dari tahun-tahun yang lepas.

Kalau dulu, solat tarawikh begitu bersemangat di awal Ramadhan kemudian makin berkurangan di akhirnya kerana persiapan untuk Eid-ul-Fitri atau balik kampung, maka tahun ini, kita ubah supaya di akhir Ramadhan kita bertambah rancak. Bertambah rancak untuk mencari Lailatul Qadr di malam 10 terakhir.

Kalau dulu, kita khatam sekali tadabbur Al-Quran, tahun ini kita 'target' sekurang-kurangnya sebanyak 2 kali.

Kalau dulu, kita infaq RM300 di bulan Ramadhan, tahun ini insyaAllah kita 'aim for double the amount'.

Semua 'target' tersebut boleh dicapai jika kita membuat perancangan awal. Contohnya, kita tak perlu sibuk untuk 'shopping' baju raya kita dan anak-anak di kala bulan Ramadhan tapi buatlah dari sekarang.

Kita tidak perlu bersengkang mata membuat kueh raya di bulan Ramadhan tetapi hanya memadai dengan membeli kueh mueh yang sedia ada di pasaran. Kadang-kadang membeli biskut yang sudah siap lebih murah berbanding dengan membuatnya sendiri. Dengan kata lain, mereka membuat secara 'mass production' dan sudah pasti lebih murah dari membuat secara sedikit-sedikit...

Pastikan tubuh badan kita sihat dan tidak mengalami masalah seperti gastrik dan sebagainya.

Ayuh, gambarkan Ramadhan tahun ini seperti Ramadhan terakhir bagi kita! InsyaAllah, dengan persiapan minda, fizikal dan spiritual ini, kita akan menghadapi Ramadhan dengan lebih cemerlang... InsyaAllah!

No comments:

Post a Comment