Tuesday, December 16, 2014

Kesian Kepada Orang Tua...

Banyak tempat saya melihat orang tua bekerja. Di taman perumahan saya, ada beberapa orang tua yang bekerja sebagai jaga atau dalam bahasa inggerisnya sebagai 'security guard'.

Di universiti saya pula, ramai makcik dan pakcik yang bekerja sebagai 'cleaner'.


Saya kurang pasti samaada mereka bekerja secara sukarela atau kerana terpaksa. Mungkin sesetengahnya terpaksa bekerja kerana untuk memenuhi keperluan perbelanjaan keluarga. Harga barang yang kian hari kian meningkat mungkin memaksa orang-orang tua yang berpangkat datuk dan nenek ini bekerja.

Pendapatan anak-anak mungkin tidak mencukupi untuk menyara sebuah keluarga. Oleh itu, terpaksalah pakcik dan makcik keluar bekerja untuk membantu meningkatkan pendapatan keluarga.


Kalau mereka diberi pilihan untuk berehat dan beramal untuk bekalan hari akhirat, saya pasti mereka akan memilih untuk menyediakan bekalan untuk kehidupan yang kekal abadi. Cuba bayangkan mereka sudah bekerja dari masa muda... dan bila sudah tuapun masih belum boleh pencen.

Kerja jaga bukanlah sesenang yang kita lihat. Mereka terpaksa bercengkang mata di malam hari yang mana sesetengah yang sebaya mereka mungkin sedang enak tidur untuk bangun pagi untuk ke masjid. Tetapi mereka...

Begitu juga dengan pakcik dan makcik 'cleaner'. Kesian mereka yang sebaya dengan ibubapa kita yang terpaksa bertungkus lumus membersihkan pejabat, laluan dan tandas. Kalaulah mereka mempunyai pilihan, mahukah mereka bekerja seberat itu?

Saya pasti mereka akan memilih untuk berehat.

Tak mungkin seorang yang sudah lama bekerja ingin terus bekerja dan bekerja!

Pada hemat saya, sesuatu pekerjaan perlu ada tahap umur yang maksima yang boleh kita lantik. Dengan kata lain, seseorang individu tidak lagi boleh bekerja setelah mencapai tahap umur tertentu. Lainlah jika pekerjaan itu tidak memerlukan tenaga dan hanya memerlukan idea pemikiran dan pembacaan semata-mata.

Saya rasa mungkin secara tersirat kita mengenakan peraturan ini. Jika ingin dibuat secara tersurat, mungkin kita perlu mengubah akta buruh pula. Ataupun di dalam akta buruh sudah ada menyebut tentang perkara tersebut?

Jika ia sudah ada maka yang bersalah di sini ialah pihak kontraktor yang sengaja menggaji orang tua untuk diberi gaji yang murah.

Bukanlah maksud saya untuk menidakkan semangat keinginan bekerja seseorang. Tetapi saya lebih kepada untuk memberi ruang waktu rehat kepada warga tua.

Di sektor pertanian, kita dapati ramai pesawah padi yang mengerjakan bendang berumur sekitar 60an. Begitu juga dengan penoreh getah. Tetapi waktu kerjanya tidak panjang.

Penanam padi hanya bersusah payah mengerjakan sawah mereka hanya untuk beberapa bulan sahaja. Setelah padi mula naik mereka hanya perlu menyelia tanaman mereka dan disulami dengan proses membaja dan meracun.

Begitu juga dengan si penoreh getah. Mereka hanya bekerja di waktu pagi sahaja untuk mengutip susu getah. Jika waktu hujan, mereka tidak bekerja.

Walau bagaimanapun, mereka ini bekerja sendiri. Oleh itu, ikut suka hati merekalah samaada untuk terus bekerja atau mengupah orang lain untuk mengusahakan tanah mereka. Pun begitu, pada hemat saya mereka ini juga perlu diberi peluang untuk berehat. Kesian mereka...

No comments:

Post a Comment