Tuesday, December 30, 2014

Adakah Ia Suatu Ujian Buat Ku?

Subhanallah... MasyaAllah... Betapa ia begitu berat untuk ditanggung.

Berat mataku memandang, berat lagi saudara-saudara seIslamku menanggung. Kesian mereka yang berada di Kuala Krai, Tanah Merah, Machang, Pasir Mas, Tumpat, Gua Musang dan Kota Bharu sendiri... Pendekata seluruh Kelantanlah walaupun mungkin Pasir Puteh taklah teruk sangat.

Tidak pernah banjir melanda negeriku seteruk ini. Pernah aku dengar banjir besar tahun 1967 tetapi pada masa itu aku baru berusia 3 tahun. Tidak tahu dan tidak ingat apa-apa.

Aku merasa bersalah kerana tidak dapat turut membantu mereka secara fizikal. Setidak-tidaknya, membantu kakak, abang, adik dan anak-anak saudaraku yang mana rumah dan kereta mereka ditenggelami air. Astaqfirullah, ampunilah dosa-dosaku dan dosa-dosa mereka ya Allah!

Sekarang mudah banyak untuk mengetahui status keadaan anak beranak. Wassup dan telegram yang tidak pernah kita terlintas suatu ketika dulu, sekarang dah boleh dapat info 'dan-dan'. Malah, ia 'free' pula tu.

Cuma, kadang-kadang ada sesetengah golongan manusia yang menyalahgunakan kemudahan ini. Disebarnya berita yang tak sahih, dihantarnya maklumat bagi pihak orang lain (orang ternama) walhal tuan punya diripun tak tahu dan bermacam-macam lagi.

Tak tahulah kenapa kita jadi begitu? Adakah dia merasa seronok apabila orang lain 'forward' mesejnya? Tak prihatinkah dia bahawa mesej yang tak betul itu akan merunsing saudara mara mangsa yang berada jauh dari tempat kejadian?

Apapun tujuan samaada untuk menarik perhatian pihak berwajib atau menggalakkan mana-mana pihak memberi pertolongan segera, ia adalah suatu perkara yang tidak wajar. Kita tidak seharusnya melapurkan berita bohong. Etika menulis berita perlu ada pada setiap manusia supaya orang tidak panik.

Jangan kita hendakkan 'glamour' aje. Ia bertentangan dengan agama, adab tatasusila dan budaya orang timur. Apatah lagi di dalam suasana yang dilanda musibah. 'Prank' atau seumpamanya tidak kena pada masa.


Sekali lagi, kalau kita bandingkan dengan 'Mat Salleh', mereka jauh lebih beretika dalam bab ini. Mereka lebih peka perkara-perkara sebegini. 'It's no joke!' Keprihatinan mereka untuk membantu sangat dipuji.

Kitapun sama... suka menolong tetapi masih ada mereka yang memilih bulu. Tak usahlah bermain politik dalam masa darurat. Tolonglah dengan seikhlas yang mungkin, baik pihak mana-mana sekalipun. Mudah-mudahan Allah SWT memberi petunjuk kepada orang-orang yang kita tolong nanti apabila kita pula perlukan pertolongan mereka.

Tak tahulah masyarakat kita ni... Terlampau taksub dengan politik. Sepatutnya masa musibah ini semuanya sama. Semua perlukan pertolongan!

Ada juga kelihatan mangsa yang tinggal di penempatan sementara di masjid. Mereka sepatutnya menghayati musibah yang dilalui dengan setidak-tidaknya bersama-sama mengerjakan solat berjamaah bersama ahli kariah yang lain. Tapi mereka berada di luar masjid dan duduk bersembang.

Kalaulah pada waktu biasa mereka 'susah' untuk berjamaah di masjid, inikan pula sudah berada di masjid! Apa masalahnya? Itulah orang kata kalau tidak mendapat hidayah dari Allah maka perkara yang sesenang itupun jadi susah. Perkara wajib... kalau tidak dilakukan bersama terpaksa juga dilakukan seorang diri. Mana lebih banyak pahalanya?

Tetapi bab solat ni, saya tengok nelayan yang berhari-hari di lautpun kurang peka. Pada hal, mereka bergantung seratus peratus kepada Allah. Ributnya, gelombangnya, semua dari Allah. Malah hasil tangkapan, ikan banyak atau sikitpun dari Allah. Pengalaman saya pergi memancing di laut dalam, awak-awaknya tak solatpun. Dulu ada la sorang yang solat.

Mereka tengok kita solat berjemaah dalam bot secara duduk. Lepas solat, kita baca doa al-ma'thurat pula tetapi ia tidak menjadi panduan kepada mereka. Ya Allah, ampunilah dosa kami dan dosa-dosa mereka.

Walau apapun, marilah kita sama-sama membantu mangsa banjir. Kalau tak mampu untuk memberi tenaga dan wang ringgit, kita panjatkan doa buat mereka supaya mereka redha dan menerima musibah dengan tenang dan dengan penuh penghayatan...insyaAllah.

No comments:

Post a Comment