Sunday, January 18, 2015

Hidup Perlu Banyak Bersyukur

Betapa sukarnya aku... Orang lain mudah aje. Kenapa Allah uji aku sedemikian? Kenapa Allah tidak uji mereka seperti aku? Itulah ratapan yang sering keluar dari mulut kita ataupun sering bermain di minda kita.

Tidak adilkah Allah? Zalimkah Allah? Na'uzubillahi min zaalik.


Ya Allah, jauhkan daku dari berfikiran sebegitu. Sebenar-benarnya, Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan keupayaannya. Ayat di bawah jelas menceritakannya.

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala [dari kebaikan] yang diusahakannya dan ia mendapat siksa [dari kejahatan] yang dikerjakannya. [Mereka berdo’a]: "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri ma’aflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir". (Al-Baqarah; 286)

Kita selalu melihat orang yang di atas. Jarang-jarang sekali kita melihat mereka yang di bawah. Itu fitrah kita. Kita selalu ingin seperti si A. Anak-anaknya semua menjadi, semua masuk universiti, semua bekerja pangkat besar. Kita ingin seperti si B. Hidup senang lenang, kaya raya, rumah besar dan berkereta besar.

Cuba sesekali kita hisab diri kita atau cuba membuat muhasabah diri. Lihat kesenangan kita, lihat kesihatan kita, lihat ketenangan jiwa raga kita. Seterusnya, lihat pula kepada keluarga kita. Tidakkah kita tertanya-tanya nikmat yang manakah yang kita dustakan?

Maka ni’mat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan? (Ar-Rahman; 51)

Ujian dan dugaan sering membuat kita merasa sempit. Seolah-olah hanya kita yang sedang menghadapi tribulasi. Orang-orang lain semua senang lenang, itu tanggapan kita... Tetapi hakikat sebenarnya ialah kita semua diuji. Diuji samaada dengan kesusahan mahupun dengan kesenangan atau kemewahan.


Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan [saja] mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? (2) Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta. (Al-Ankabut; 3)

Semua ujian dan tribulasi yang kita lalui hanyalah untuk mengetahui siapakah di antara kita yang paling baik amalannya.

Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun. (Al-Mulk; 2)

Ya Allah ya Tuhan kami, Engkau ampunkan dosa-dosa kami, dosa-dosa kedua ibubapa kami dan dosa-dosa keluarga kami. Engkau berikan kesabaran dan ketabahan kepada kami dalam menempuh segala ujianMu. Engkau berkatilah kehidupan kami. Ya Allah, sesungguhnya kami begitu mengharapkan syurgaMu. Berikan kekuatan kepada kami untuk sentiasa istiqamah di jalanMu. Amin ya Rabbal 'Alamin!

1 comment:

  1. Perhatian !!! Perhatian !!!!
    Adakah anda memerlukan pinjaman? Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah anda pernah ditolak oleh bank dan agensi kewangan yang lain? Cuma perlu, kerana kita berada di sini untuk semua masalah kewangan anda. Kami memberi pinjaman pada kadar faedah sebanyak 2% kepada orang ramai, syarikat dan masyarakat dengan cara yang jelas dan mudah difahami, terma dan syarat ini.
    Tiada pemeriksaan kredit diperlukan, 100% dijamin. Sila memohon sekarang melalui e-mel kami dan anda akan gembira anda lakukan kerana kami akan membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu.
     
    Emel kami di: (Caroljonesloanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete