Monday, June 29, 2009

Inna Lillahi Wainna Ilaihi Raaji'un...


Tengahari tadi, sewaktu aku di Mersing, tiba-tiba telefon berdering... Suara adik iparku, Asmini menyatakan bahawa Cik Nab telah kembali ke rahmatullah jam 9 pagi tadi.

Hajjah Nik Zainab bt Nik Sulaiman atau dikenali sebagai Cik Nab oleh kami, merupakan adik kepada ibu mertuaku. Cik Nab adalah ibu saudara yang paling rapat dengan keluargaku berbanding dengan abang-abang atau adik ibu mertuaku yang lain. Mungkin disebabkan oleh ibu mertuaku yang agak karib dengannya maka kamipun tidak terasa kekok apabila bertandang ke rumahnya.

Aku terasa sungguh pemergiannya kerana setiap kali aku pulang ke Kelantan, jarang sekali aku tak pergi ke rumahnya. Setidak-tidaknya, di pagi aku hendak berangkat ke JB, aku sekeluarga dijemput untuk 'breakfast' di rumahnya. Begitulah, sikapnya yang mesra dengan aku dan Ma (isteriku dan anak saudaranya), disamping keramahan yang ditunjukkan kepada 9 orang anak-anakku...

"Cik Nab, Wan doakan semoga Cik Nab diampunkan segala dosa dan ditempatkan bersama-sama para solihin dan diberi ganjaran Syurga". Tiada apa yang dapat aku berikan selain doa yang mengiringi pemergianmu, Tok Nab (panggilan anak-anakku padanya)!

Aku ingin menziarahimu, tapi apakan daya... Untuk aku memandu pulang sejauh 12 jam perjalanan terasa agak sukar. Untuk aku mengambil 'flight' pulang bersama keluarga adalah di luar kemampuanku. Lagipun di sini, aku terpaksa menguruskan pergerakan anak-anak ke sekolah.

Sebenarnya, aku ke Mersing demi tugas dan amanah yang dipertanggungjawabkan untuk membantu memberi motivasi kepada pelajar-pelajar Tingkatan 5, Sekolah Menengah Islam Hidayah (SMIH). Aku ke sana sejak pagi Sabtu lagi dan baru kembali ke rumah waktu Maghrib tadi... Terasa penat juga...

Dari Allah kita datang, kepada Allah jualah kita kembali! Semoga rohmu dicucuri rahmat Allah SWT....

No comments:

Post a Comment