Sunday, June 7, 2009

Menjadi "Event Manager" bagi Walimah Anak Sahabat


"Ihsan, make sure ambik goodies kat rumah pakcik Jai pukul 9am esok dan bawa ke Rumah Alumni". "Salman, minta tunjuk jalan kepada keluarga pengantin dari Kolej 14/15 dan Kolej 16/17 ke Masjid Taman U untuk upacara akad nikah". "AHAR, minta tolong bawa balik barangan hantaran dari Masjid Taman U ke rumah Jai". "AB, minta bersedia untuk menjadi penyambut tetamu dan membungkus makanan jika ada lebih". "MHY, please make sure Rumah Alumni dan makanan be ready by 10.30am" "MWA, be ready untuk bertugas sebagai penyambut tetamu". "YS, minta tolong untuk menjadi penyambut tetamu dan membungkus lauk pauk jika berlebihan". "SS, minta datang untuk menyambut tetamu dari fakulti". Itulah beberapa sms yang telah ku hantar malam tadi.

Senang aje menjadi Pengurus Program, arah dan arah dan arah... Pukul 8 pagi tadi, aku menelefon Salman menanyakan samaada tetamu sebelah pengantin sudah bersedia untuk dibawa ke Masjid Taman U atau lebih dikenali sebagai Masjid Tan Sri Ainuddin Wahid. Aku juga telefon Ihsan, just to confirm sama ada goodies dah diambil ke belum. Aku rasa semua sudah diatur dan berjalan seperti yang dirancangkan...

"Oklah tu, boleh relax sementara aku bergerak ke Rumah Alumni pukul 10 nanti", jelasku kepada isteri. "Mana boleh, you have to go to Masjid Taman U to check everything in order", balasnya.

Menurut nasihat isteri, akupun bergerak ke Masjid Taman U. Setibanya di sana, aku lihat sungguh ramai sekali orang. Ada yang di dalam bilik mengikuti Kursus Perkahwinan dan ada yang baru sampai untuk mengikuti Kursus Haji. Kursus Haji akan bermula jam 9. Majlis pernikahan anak Jai akan berlangsung di dalam salah sebuah bilik dalam masjid, jam 10 pagi.

Sambil meninjau-ninjau di sekitar masjid, aku mendapati ada sebuah kereta yang sudah terbuka bootnya dan pemandu menanyakan kepadaku dimana hendak diletakkan sarapan bagi majlis pernikahan. Aku menanyakannya adakah sarapan ini untuk majlis Jai. Dia membuat panggilan telefon untuk mengesahkannya dan kemudian memaklumkan kepadaku bahawa sarapan itu untuk Jai.

Aku menelefon SA untuk mengesahkan person in charge (PIC) bagi sarapan. Dia tidak tahu... Aku menelefon pula Kak Su, juga kurang pasti. Aku menelefon Kak Norimah.... beliau juga tidak pasti.

Akupun menemui Noja masjid bagi mendapatkan tempat untuk menyediakan hidangan. "Pergi kat belakang masjid, di sana ada meja", jawab Noja. Aku membantu pengusaha tersebut menghidangkan mee hoon, karipap dan tehnya di atas meja tanpa alas.

Keluarga pengantin yang dibawa Salman sudah lama sampai. Aku mempelawa mereka untuk menjamu selera. Makin lama makin ramai yang datang. Agak susah untuk mengenalpasti samaada yang datang itu untuk Kursus Haji atau majlis pernikahan Raihan. Aku bergerak ke hulu ke hilir menanyakan mereka bagi menjemput untuk bersarapan.

Apabila urusan sarapan pagi selesai, dan mereka mula bergerak ke bilik kecil bagi upacara akad nikah, akupun bergerak ke Rumah Alumni bagi memastikan semua persiapan di sana berjalan lancar.

Jai memaklumkan bahawa selepas upacara akad nikah, mereka akan bergerak ke Rumah Alumni bagi upacara makan bersama keluarga dari jam 10.30 hingga jam 12 tengahari. Kemudian tetamu undangan akan diraikan dari jam 12 tengahari hingga 4 petang.

Alhamdulillah, setibanya di Rumah Alumni, Bob anak Mak Jah (caterer) sudah bersiap sedia menghidangkan segala makanan. Pekerjanyapun kelihatan agak ramai.

Majlis makan berjalan lancar sehingga jam 4.30 petang. Kemudian kami bersiap-siap bagi mengemas barangan sebelum pulang ke rumah. Aku bergerak pulang sekitar jam 5.30 petang.

Rasa begitu puas setelah selesai membantu Jai menganjurkan majlis pernikahan anak pertamanya. Jai sebenarnya banyak membantu aku dulu. 6 tahun lepas, setelah van yang dibawa isteriku mengalami kerosakan akibat berlanggar, aku terpaksa membawa isteri dan 7 orang anak menaiki Kancil ke sekolah. Cuba bayangkan betapa sendatnya Kancil membawa 9 orang di dalamnya....

Melihat kesusahanku, Jai mempelawa aku menggunakan Iswaranya, JGU 749. Iswara Jai aku gunakan selama sebulan sehingga vanku siap diperbaiki....

Aku mendoakan semoga Jai sekeluarga bergembira bersama anak menantunya. Mudah-mudahan mereka dikurniakan zuriat yang soleh dan solehah, amin!

No comments:

Post a Comment