Thursday, June 18, 2009

Mengerjakan Ibadat Haji -18


Aku dan isteri boleh dikatakan tak pernah 'missed' solat di Masjidil Haram. Suatu hari, selesai solat Zohor kamipun keluar dari Masjidil Haram. Di celah ketiak aku, terkepit sejadah dan Al-Quran yang selalu menjadi teman setia apabila ke masjid.

Di Masjidil Haram memang banyak Al-Quran yang tersusun rapi dan hamparan permaidani merah yang cantik. Cuma kami merasakan lebih selesa membaca Al-Quran sendiri yang mana kita boleh tanda dimana kita berhenti. Sejadah pula digunakan apabila kita berada di kawasan yang kadang-kadang tidak bercarpet.

Dalam perjalanan, kami singgah di salah sebuah 'supermarket' untuk mendapatkan kurma muda yang rasanya manis dan kelat. Selesai membeli-belah, aku dan isteri kembali ke hotel.

Apabila tiba di hotel, aku dapati Quran kesayanganku tiada dalam lipatan sejadah. Al-Quran berwarna biru sebesar 6" X 4" memang sangat ku sayangi. Aku membeli Quran itu di Mekah sebaik tiba dari Madinah dengan harga 15 Rial.

Tanpa berlengah, aku terus menjejaki balik jalan-jalan yang dilalui termasuk 'supermarket' dan kawasan Masjidil Haram. Malangnya, tiada apa yang ku jumpai!

Aku balik semula ke hotel memaklumkan kepada isteriku bahawa Quranku tidak dijumpai! "Takpalah bah, beli yang lain", saran isteriku bagi menyedapkan hati. Memang, it's no big deal! Tetapi bagi aku, Quran itu sangat bermakna...

Keesokannya, selepas solat Subuh, aku mengajak isteriku untuk mencarinya pula di tempat 'Lost and Found' di dalam kawasan Masjidil Haram. Rupa-rupanya di booth 'Lost and Found' pelbagai benda orang tertinggal atau hilang ditempatkan di sana, termasuklah Al-Quran. Banyak Al-Quran, berpuluh-puluh tetapi tiada satupun menyerupai Quran biruku...

Isteri asyik mendesakku supaya membeli saja yang lain supaya aku tidak terasa kehilangannya. Tetapi 'deep down inside my heart' berkata aku akan dapat kembali Quran yang hilang itu.

Hari demi hari berlalu... Manusia semakin berkurangan kerana mereka telah kembali ke destinasi masing-masing. Kami diarahkan untuk membuat membuat Tawaf Wada' kerana kita akan bergerak ke Jeddah pula.

Pagi itu selepas Solat Subuh, kami balik ke hotel untuk breakfast. Setelah selesai 'packing' kamipun menuju ke Masjidil Haram untuk melakukan Tawaf Wada' sebelum bertolak ke Jeddah. Apabila selesai menunaikan solat sunat Tahiyyatul Masjid, kamipun melakukan Tawaf.

Setelah selesai, kamipun bergerak ke pintu dan tiba-tiba beberapa wanita berpurdah hitam mengagih Al-Quran biru sepertimana yang aku hilang tempohari. Diberikan satu kepada isteriku...

Alhamdulillah, Allahu Akbar, Allah mengembalikan Quran sebiji sama seperti Quranku yang hilang dikala kami hampir meninggalkan Tanah Haram Mekah....

Labbaikallah Hummalabbaik Labbaikala Syari Kala Kalabbaik....

No comments:

Post a Comment