Saturday, August 22, 2009

Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan Kareem...


Alhamdulillah hari ini, kita semua memulakan ibadah puasa di bulan Ramadhan. Malam tadi, saya dan empat orang anak lelaki pergi menunaikan solat tarawih di Masjid Sultan Ismail (MSI), UTM. Kebiasaannya, 'the whole family' pergi solat ke MSI tetapi disebabkan Asmaa Solehah kurang sihat, saya menasihatkan supaya Syakir, anak-anak perempuan dan umminya solat di rumah sahaja. Tambahan pula, wabak H1N1 masih belum reda. Masya Allah, begitu ramai sekali... Mungkin dalam 2 atau 3 ribu orang, lelaki dan perempuan termasuk anak-anak.

Semua bersemangat untuk beribadah di bulan yang penuh dengan tawaran istimewa. Buat ibadah sunat, diberi ganjaran pahala ibadah wajib. Buat ibadah wajib dan diberi ganjaran 70 kali ganda. Ada pula malam yang lebih baik dari 1,000 bulan... Besar sekali JUALAN MURAHnya. Saya rasa rugi bagi mereka yang membiarkan ia (Ramadhan) berlalu pergi.

Saya teringat pada tahun lepas, saya ber'ramadhan' di University of Ulster at Jordanstown, Northern Ireland, United Kingdom. Pada malam pertama Ramadhan, kami pergi ke Belfast untuk menunaikan solat tarawih. Begitulah malam kedua dan ketiga. Jarak Jordanstown ke Belfast, lebih kurang dari Skudai ke Johor Bahru.

Tetapi malam-malam yang seterusnya, kami telah memulakan solat tarawih di Jordanstown, di dalam bangunan University of Ulster itu sendiri. Kami bergilir-gilir menjadi imam...

Kami juga sempat 'organize' iftar jamaie (berbuka puasa) bersama pelajar dan penduduk tempatan yang lain. Sungguhpun bilangan yang datang untuk iftar dan solat tarawih tidak sampai 10 orang, namun kepuasan begitu terasa kerana berjaya 'initiate something new to the area'. Harapan saya ialah suatu hari nanti Jordanstown akan mempunyai masjidnya sendiri seperti Belfast.

Saya bersahur dan berbuka begitu 'simple' di sana. Menginap di asrama University of Ulster mengizinkan saya untuk memasak. Satu lauk, sedikit sayur lettuce (tak perlu masak) dan nasi. Bekalan daging lembu, biri-biri dan ayam diperolehi dari kedai Arab di Belfast.

Kalau tak mahu masak, sekeping cheese dan dua keping roti sudah mencukupi untuk menjadi cheese sandwich. Saya masih ingat berbuka puasa di rumah Zarina & Jamal dan di rumah Din & (lupa pula nama isteri Din), pensyarah UTHM. Di Belfast pula sempat berbuka puasa beberapa kali di masjid dan juga di rumah Ust Faizal dan isteri (Dr Hidayah).

Pengalaman yang paling manis dan diharapkan ianya berterusan ialah solat tarawih itu tadi. Moga-moga ada orang lain yang meneruskan usaha kami. Di University of Ulster ini juga, saya sempat membaca khutbah Jumaat sekali.

Saya di University of Ulster dari 15 Julai hingga 26 September 2008.

No comments:

Post a Comment