Thursday, August 13, 2009

Influenza A H1N1 (Selsema Babi)


Ya Allah, Selamatlah negara kami dari wabak selsema babi yang melanda! Kita melihat angka kematian saban hari meningkat. Semalam 44 orang, jumlah keseluruhan yang meninggal tetapi hari ini ditambah 7 orang lagi, menjadikan 51 orang. Kematian dunia akibat wabak ini sehingga kini hampir 1,000 orang. Kalau dilihat secara peratus, Malaysia menyumbang 5% kematian penyakit selsema babi dunia.

Saya ingin memanggil wabak ini sebagai bala Allah kepada kita yang semakin lalai kepada suruhan dan laranganNya. Dan saya nampak trend sekarang ini makin merebak dan tidak nampak seperti akan reda dalam masa terdekat.

Apa yang mampu kita lakukan sekarang? Langkah pertama ialah berdoa. Berdoa memohon kepada Allah supaya menjauhkan kita dari wabak penyakit ini atau seumpamanya. Permohonan yang tulus ikhlas, insyaAllah akan dimakbulkan. Walau macamanapun, doa kita itu seeloknya dirangkumi semua untuk orang lain juga.

Seterusnya, kita hendaklah menjauhkan diri dari tempat keramaian. Tidak perlu untuk kita berada di shopping kompleks atau di taman-taman bunga. Cuba berada di rumah pada setiap masa dan hanya keluar bila perlu.

Anak-anak pula hendaklah terus mandi sebaik saja pulang dari sekolah. Jika mereka batuk, selsema atau demam, jangan biarkan mereka ke sekolah. Beristirehat di rumah sehingga sembuh adalah lebih baik.

Jangan biarkan mereka bermain di luar rumah. Dengan kata lain, aktiviti luar rumah perlu dikurangkan! Setelah mereka kembali ke dalam rumah, pastikan tangan mereka dibersihkan dengan air atau sabun.

"When We decide to destroy a population, We (first) send a definite order to those among them who are given the good things of this life and yet transgress; so that the word is proved true against them: then We destroy them utterly." (Al-Isra'; 16)

No comments:

Post a Comment