Wednesday, August 12, 2009

Usrah


Perkataan Usrah, saya rasa sudah tidak asing lagi. Ada yang suka berusrah dan tidak kurang juga yang anti usrah. Usrah merupakan satu wadah yang digunakan untuk saling ingat memperingati diantara satu sama lain. Ia juga satu perjumpaan berkala yang memungkinkan hubungan terjalin lebih mesra. Perasaan ukhuwwah akan timbul; picit tangan kanan, tangan kiri terasa sakit dan picit tangan kiri, tangan kanan terasa sakit.

Suatu masa dulu, pihak pentadbir universiti memandang serong pelajar-pelajar yang mengikuti usrah. Saya teringat perbualan dengan seorang kawan semasa di Sofitel minggu lepas. Kawan saya berkata, "Gejala kelahiran anak di kampus adalah disebabkan kita menekan golongan Islam dan membiarkan puak gejala sosial bermaharajalela". Itulah sunnatullah...

Budaya usrah pernah berlaku di peringkat tertinggi UTM, iaitu dipanggil Usrah Senat. Tetapi sekarang ini, rasanya sudah tiada lagi.

Radio IKIM sekarang ini mempunyai usrah. Pengarah Radio IKIM sendiri, Ir Ahmad Jais menjadi naqib bagi usrah mereka. Kalau tidak silap saya, ia disiarkan pada petang Rabu.

Berusrah ini menjadi lebih baik dan menarik apabila setiap ahli usrah berperanan. Sekiranya, kita ada tugasan lain dan tidak mampu hadir usrah, maklumlah setidak-tidaknya kepada setiausaha atau kepada naqib sendiri. Tidaklah kita tertanya-tanya kenapa si polan bin si polan tiada. Satu sms atau satu panggilan telefon sudah mencukupi...

Saya juga teringat cerita seorang ustaz yang takut kepada naqibnya untuk menghadiri usrah kerana terpaksa menghafaz ayat-ayat Al-Quran tetapi digagahi juga kerana naqibnya selalu menyediakan juadah yang sedap apabila selesai berusrah.

Pendekata, usrah adalah ruang berinteraksi secara terbuka mengenai apa jua persoalan dan masalah yang timbul. Setiap topik dikupas dan dijelaskan secara terperinci supaya semua ahli faham dan bersedia untuk mengamalkannya.

Selamat Berusrah...

No comments:

Post a Comment