Wednesday, August 26, 2009

Mahu Ke Beli MPV Baru?


Aku teringin untuk memiliki MPV yang lebih selesa. Van Ford Spectron yang aku beli pada tahun 2001 dah banyak menunjukkan tanda-tanda, dia sudah tua. Antaranya, tingkap sebelah 'passenger' depan dah tak boleh 'roll down'. Bukan main lagi hangatnya, bila hari hujan! 'Air-conditioner' pula, kalau ada gas, yang depan aje berfungsi. Penumpang belakang dah lama tidak merasai kesejukan air-con (mungkin sudah 4 tahun tidak berfungsi).

Pada bulan Jun lepas, aku isilah borang pinjaman kenderaan UTM. Bulan Julai dapat jawapan lulus! Dah pergi 'recce'pun Innova, harganya 'full spec' RM109,000. Dengan Innova berkapasiti 2.0 CC, rasanya lebih bertenaga dari Spectron 1.8 CC. Apatah lagi bila 11 orang berada di dalamnya. Bila balik Kelantan, dengan 11 orang penumpang dan CC 1.8, kadang-kadang nak potong baspun tak larat. Naik bukit, memang mengah dan semputlah si Spectron tu.

'Loan government' lulus maksima RM65,000. Kalau tolak Spectron (dah tanya merata), 'the best price' dapat RM24,000. Baru ada RM89,000. Mana nak cari RM20,000 lagi?

'Loan' Spectron dah habis tahun lepas, bayar sebanyak (RM700) lebih sebulan, sekarang hanya tinggal 'loan' Kancil RM300 sebulan. Rasa malas pula nak berhutang lagi.

Baru ni, dengar pula ceramah Prof Dr Nazari dari UM pasal "Krisis Kewangan Global, Mampukah Syariat Islam Menanganinya". Beliau ada menceritakan bagi mengelakkan kita membantu sistem perbankan yang tidak Islamik, salah satunya ialah elok kita beli kereta 'second hand' yang 'affordable and reliable' aje. Secara tidak langsung, kita tidak berhutang!

Fikir punya fikir, tak payahlah beli Innova, perbaikilah Spectron mana yang patut. Nak balik Kelantanpun bukan selalu... Keinginan untuk merasa selesa itu ada tetapi biarlah dulu.

Sebelum ini, aku mengutus surat kepada Bendahari UTM untuk menangguhkan kelulusan pinjamanku selama 3 bulan sementara dapat mencari duit tambahan. Minggu lepas, aku mendapat maklumbalas bahawa kelulusan 'loan' aku dibenarkan tangguh selama 3 bulan dan akan tamat sebelum pertengahan bulan September. Dan apabila tamat, aku perlu membuat permohonan baru...

Biar aje lah kelulusan itu tamat. Kalau perlu, aku pohon lagi...

No comments:

Post a Comment