Thursday, September 17, 2009

Bebas Akhirnya...


Pagi semalam aku mendapat sms dari Penyelia pengajian PhD ku, PM Dr Ismail Omar, "Pak Lah Daud dah bebas. Jom pi melawat". Aku 'reply' kepadanya, "Biarlah dia bersama keluarganya dulu, lepas solat Zohor kat MSI, kita pi ziarah".

Dr Abdullah Daud adalah sama fakulti dengan kami. Sungguhpun sudah lama tidak berjumpa, aku rasa familinya lebih berhak untuk beramah mesra dengan bapa mereka setelah hampir 8 tahun berada di Kem Kamunting, dibawah tahanan ISA.

Idris, Roshelmy, dan Wan Min sudah lama keluar dari tahanan. Kalau nak dibandingkan Dr Abdullah dengan kawan-kawan mereka yang lain, rasanya Idris dan Roshelmy lagi keras perwatakannya. Pernah sekali, aku duduk di pejabat am fakulti sambil membaca surat khabar, tiba-tiba Idris datang dan berdebat dengan ku tentang suatu isu. Akupun dah lupa apa isu itu...

Walau bagaimanapun, apa yang penting Dr Abdullah sudah kembali ke pangkuan keluarganya. Bagaimana beliau ingin menyara kehidupan keluarganya yang agak ramai, itu satu isu yang lain. Aku sempat bertanya soalan itu kepadanya semalam. "Sijil panjang berjela-jela hingga PhD, takkan tak dapat pohon kerja kot", balasnya. Didoakan mudah-mudahan Dr Abdullah dapat mencari pekerjaan yang sesuai dengan latar belakang pengajiannya sebagai seorang juruukur.

Sepanjang kami berborak-borak, telefon rumahnya sentiasa berdering. Mungkin mereka yang ingin mengucapkan Selamat Pulang kepadanya atau keluarganya. Ada ketika pihak akhbar ingin mendapatkan berita dari Dr Abdullah tetapi beliau dengan penuh hikmah menolak permintaan mereka.

Anak-anaknya nampak ceria dan gembira. Mungkin suatu anugerah atau hadiah Eid-ul-Fithri yang sungguh berharga buat mereka pada tahun ini!

No comments:

Post a Comment