Wednesday, September 30, 2009

Puasa 6 Hari Di Bulan Syawal


Dari Abu Ayyub Al Anshari (r.a.), katanya Rasulullah (saw) bersabda: "Siapa yang berpuasa di bulan Ramadan, kemudian diiringinya dengan berpuasa enam hari di bulan Syawal, maka yang demikian itu seolah-olah berpuasa sepanjang masa." Hadis Sahih Muslim Jilid 2. Hadis Nombor 1134.

Berpuasa di bulan Syawal agak banyak cabaran berbanding dengan berpuasa di bulan Ramadan. Di bulan Ramadan semua orang berpuasa. Manakala di bulan Syawal, ramai orang beraya. Dan pastinya, ia menggugat hati dan perasaan bagi mereka yang berpuasa.

Hari ini alhamdulillah, adalah hari yang ke 6 aku berpuasa di bulan Syawal. Isterikupun sama menghabiskan puasa 6nya pada hari ini. Acik dan 'Ammar baru 5 hari.

Mudah-mudahan Allah menerima puasa ku dan aku layak untuk mendapat pahala sepertimana maksud hadis di atas. Aku juga berdoa supaya aku dapat sekali lagi melalui proses pentarbiyyahan Ramadan di tahun depan.

Kepada rakan-rakan yang lain, diharap dapat menghabiskan puasa 6 hari di bulan Syawal dengan jayanya. Rasanya, amat rugi kalau kita tidak cuba untuk melaksanakan puasa 6 ini. Mana mahu dapat, puasa sebulan 6 hari, bonusnya berpuasa setahun!

Fikir-fikirkanlah... Kita bukan hanya hendak bonus di dunia saja tetapi bonus di akhirat lebih-lebih lagi diperlukan...

No comments:

Post a Comment