Wednesday, September 9, 2009

Sukarnya Menyampaikan Risalah...


"Alangkah besarnya pahala jika seseorang memeluk Islam disebabkan usaha kita", ujar ku kepada anak-anak setelah mereka menaiki kereta. Anak-anak SMIH, aku ambil mereka jam 3 lebih petang semalam, manakala anak-anak SRIH sedang bercuti kerana ada Peperiksaan UPSR sedang berlangsung.

"Acik, kita pergi ke Bazar Ramadan UTM nak?", tanya ku. "Wow, bestnya", jawab Acik. Pada mulanya dia ingat aku hendak pergi membeli kuih muih untuk berbuka puasa.

"Kita pergi 'distribute leaflet' kepada mereka yang masih belum Islam", sambung ku.

Acik senyap tidak menjawab dan diam seperti Angah dan Abang meneliti kata-kata ku seterusnya. "Ok pukul 4.45, selepas solat dan mandi, kita bergerak ke Bazar Ramadan UTM", tambah ku lagi.

Aku tidak mengajak Abang kerana biarlah dia membuat 'preparation' untuk PMRnya dan Angah sedang berhempas pulas dengan 'trial' SPMnya sekarang.

Apabila sampai di rumah, aku terus mandi dan mengajak anak-anak untuk mengerjakan solat Asar berjamaah. Jam 4.45 petang, akupun menghidupkan enjin Kancil sementara menunggu Acik.

"Acik, masa abah 'study' kat 'oversea' dulu, abah pernah menjual Nasi Pilau selepas solat Jumaat". "Tebalnya rasa muka..., malu nak menjual makanan kepada kawan-kawan".

"Tetapi lama kelamaan dah jadi biasa". Sebenarnya, aku cuba 'set the environment what sort of feeling' akan kami rasai sebentar lagi apabila upacara mengedar risalah berlaku. Aku menceritakan ini supaya Acik akan bersedia 'what to expect' dari perbuatan kami nanti.

Sampai di Bazar, berhampiran Fakulti Alam Bina, aku melihat Prof Madya Zamani sudah bersedia. Kemudian Roslan dan isterinya, Anisah sampai dengan bahan-bahan yang ingin diedarkan. Kemudian sampai Prof Madya Hamidon bersama kurma yang ingin disertakan bersama bahan edaran. 'Wife' Prof Arshad dan anaknya yang balik bercuti dari Mesirpun ada.

Aku memulakan tugas bersama Acik. Bergerak dari satu lorong ke lorong yang lain. Ditanganku ada 10 bag plastik kecil yang setiap satunya mengandungi 2 'leaflet' mengenai Islam, satu CD, dan satu plastik kecil yang mengandungi 3 biji kurma. Di tangan Acik ada 10 lagi bag plastik kecil.

"Free dik, ambik aje, ada kurma..", ujar ku. Namun tiada seorangpun sudi untuk menerima, baik Cina mahupun India.

Muka aku terasa semakin menebal, apa tidaknya? Tiada seorangpun sudi menerima. Acikpun nampak tertekan, "Apalah dia orang ni, bagi freepun tak nak ambik!". "Apa salahnya ambik, lepas tu kalau nak buang, buanglah!", Acik menyuarakan pandangannya.

Roslan yang sibuk mengedar bahan cuba menyuntik semangat kepada ku. "Rasulullah (SAW) semasa menyebar risalah Islam, bukan setakat kata-kata kesat dihambur oleh penduduk Mekah dan Madinah, bahkan dicederakan dengan lontaran batu", katanya.

Aku dan Acik balik semula ke 'base', di tempat bahan-bahan edaran terkumpul dan memulakan kembali tugas dari sini. Setelah puas mempelawa, 2 bag plastik kecil berjaya ku edarkan. Kemudian 2 lagi.

Aku sudah mendapat momentum... Kemudian sekumpulan pelajar Cina dari negara China, aku memberikan mereka setiap seorang satu. "I can't read your ...", kata salah seorang dari mereka. Belum sempat dia meneruskan kata-katanya, aku terus mencelah, "It's ok. It is in English".

"Acik, why don't you try?", kata ku kepadanya. Acikpun memulakan tugasnya yang mana sebelum ini, dia cuma membekalkan barang-barang kepada ku dan menjadi pemerhati saja.

"You want it, it's free!", ucap Acik kepada pelajar Cina lelaki. Pelajar tersebut menggeleng kepala tidak mahu.

Acik mencuba lagi kepada pelajar Cina perempuan. Tetapi dia juga tidak mahu ambil. Kemudian aku cuba membantu Acik mempelawa kepada sepasang 'couple' berbangsa Cina. Tetapi merekapun tidak mahu....

Alhamdulillah, secara keseluruhannya aku dan Acik berjaya mengedarkan sekurang-kurangnya 20 bag plastik kecil. Aku berdoa dan berharap agar ada yang mendapat hidayah hasil dari usaha kerdil kami.

Apabila aku balik ke rumah dan menceritakan apa yang yang berlaku kepada Kak Long. Kak Long terus mencelah, itulah kadang-kadang apabila orang cuba menghulurkan sesuatu kepada kita di 'Shopping Complex' ke, kita sepatutnya sudi menerima. Sekarang baru kita rasa 'how painful it is' apabila kita ingin memberi secara percuma, tiada seorangpun ingin menerima.

Dua pelajaran yang aku pelajari semalam. Pertama, kita perlu cuba 'persuade' mereka supaya sudi menerima dengan apa cara sekalipun. Bak kata PM Hamidon, "Dia mula-mula nampak tak nak, tapi kalau kita terus mendesak, mereka ambil juga."

Kedua, kita perlu zahirkan siapa kita... Ramai juga yang melihat gelagat aku semalam di kalangan staf. Ada yang mengenaliku sebagai mantan Pengetua Kolej, sebagai Pensyarah dan ada yang mengenaliku kerana pernah mempengerusikan Mesyuarat Agung Koperasi UTM.

Program mengedarkan risalah kepada yang belum Islam adalah salah satu dari aktiviti ROSE. ROSE (Ray of Serenity) adalah satu unit di bawah JIM Johor. Fungsi utama ROSE ialah menjalankan program-program dakwah kepada yang belum Islam dan memberikan sokongan kepada yang baru memeluk agama Islam.

2 comments:

  1. Tahniah tuan di atas usaha mendidik anak2 tersebut. Sahamnya akan tuan dapat kelak, berganda2, berkali2 lipat, insya-Allah. Kehebatan pendidikan dan amal soleh itu tiada siapa yang dapat menjangkakannya melainkan Tuhan.

    ReplyDelete
  2. Jazakallahu khairan kathira akhi Zul. Mudah2an Allah menerima amal kita. Dan harapan ana ialah dapat meninggalkan anak2 yang soleh & solehah yang mendoakan untuk kita kelak, insyaAllah. Itu aje...

    Selamat Memburu Lailatul Qadar!

    ReplyDelete