Friday, April 23, 2010

Kadang-Kadang Kita Terasa Penat...


Penat dan letih memang anugerah Allah yang diberi kepada hambanya sebagai ujian. Penat dan letih ini merangkumi banyak aspeks dalam kehidupan. Penat untuk berkerja, penat untuk belajar, penat untuk membangunkan dan membesarkan ahli keluarga, penat untuk mengajak manusia ke arah kebaikan, penat untuk membuat program, dan bermacam-macam penat lagi.

Yang menjadi bertambah penat dan letih apabila berlakunya perkara yang menghalang atau tidak seiring dengan apa yang telah kita dirancangkan. Dan kadang-kadang, ia datang bertimpa-timpa. Ini yang menyebabkan kita merasa lebih penat...

Walau apapun perasaan dan rasa hati kita, kita perlu tabah dan seharusnya berganjak ke depan. Tiada perkara yang boleh menyekat kemaraan kita. Seharusnya, kita terus istiqamah dan menganggap ujian dan mehnah sebagai asam garam kehidupan. Kata peribahasa melayu, "Bumi mana tidak pernah ditimpa hujan?"

Kadang-kadang pengalaman banyak mengajar kita bagaimana kita seharusnya bertindak apabila sesuatu perkara menimpa kita.

Yang paling asas adalah kita cuba kongsi masalah atau 'let our close friends know about our problems'. Kadang-kadang memberitahu seseorang yang boleh dipercayai (dari segi kerahsiaan) membantu meringankan beban atau tanggungan dalam batu kepala kita.

Dia tidak memberi atau membuat apa-apa tindakanpun... Tetapi apabila kita meluahkan apa yang terbuku di hati maka secara tak langsung perasaan kita menjadi ringan dan kurang 'stress'.

Tetapi perlu diingatkan sekali lagi, kita hanya 'share our problems with somebody who is dear to us and not with any Tom, Dick or Harry'.

'Sharing is one thing but' mengadu hal 'is another thing'. Mengadu hal ini 'can be done solely to Allah, especially in our night prayers'. Menangislah, keluarkan air mata 'tension' sebanyak-banyaknya sambil berbicara dengan Rabbul Jalil. Dia maha mendengar dan maha simpati dengan aduan kita...

Tidak guna kita mengadu hal kepada manusia! Mereka tidak mampu membuat apa-apa... Tetapi Allah, 'He is the greatest, and the most powerful of all'.

Dan yang paling penting, jadikanlah doa ini sebagai doa harian kita;

"Allahumma, aku berlindung padaMu dari rasa sedih dan gelisah, dan aku berlindung padaMu dari sifat lemah dan malas, dan aku berlindung padaMu dari sikap pengecut dan bakhil, dan aku berlindung padaMu dari cengkaman hutang dan penindasan orang."

"Allahumma inni a'uzubika minal hammi wal hazan, wa a'uzubika minal 'ajzi wal kasal, wa a'uzubika minal jubni wal bukhl, wa a'uzubika min gholabatiddaini wa qahrir rijal."

No comments:

Post a Comment