Friday, April 16, 2010

Melayu Bangsaku


Aku bangga berbangsa Melayu?

Adik-adik lelaki bangsaku ramai di pusat pemulihan dadah
Adik-adik perempuan bangsaku ramai yang mengandung anak luar nikah

Abang-abang bangsaku menjual negara demi periuk nasi sendiri
Kakak-kakak bangsaku tiada peduli asalkan suami tidak kahwin lagi

Ayah-ayah bangsaku masih mencari pil ubat kuat
Ibu-ibu bangsaku masih berkerja walau kurang kudrat

Datuk-datuk bangsaku suka berseronok dan berkata lucu
Nenek-nenek bangsaku jarang sekali lupa cucu

Adakah aku masih bangga berbangsa Melayu?

Aku sebenarnya malu
Bangsaku memerintah negara sejak dulu
Tetapi rata-ratanya bangsaku tidak sebulu
Sebab itu bangsaku tidak boleh maju

Aku sebenarnya kelu
Menegur yang aku rasa perlu
Tetapi mereka sangka aku cemburu
Melihat mereka teraju

Duhai ibu pertiwi
Masihkah kau peduli?

Memartabatkan bangsa sendiri
Atau engkau buat ikut suka hati…

Kesian mereka tercari-cari
Kemana kita hendak pergi?
Jika kau masih peduli…

Kesian mereka sudah berbakti
Tetapi tidak diberi saguhati
Jika kau masih mengingati…

Kesian mereka masih menanti
Ingatkan dulu sakit hati
Jika kau masih mengerti…

Oh Bangsaku, Oh Bangsaku...

No comments:

Post a Comment