Wednesday, April 28, 2010

Mengumpul Data Primer Dan Sekunder...


Pepatah yang kita selalu dengar, "You can bring the horse to the water but you can't force the horse to drink it". Itulah apa yang Mat Saleh cakap bahawa kita hanya mampu membawa seseorang ke tempat yang penting dan amat diperlukan tetapi ianya terletak di tangan mereka sendiri samaada untuk memanfaatkannya atau sebaliknya.

Banyak daripada ibubapa melakukan pengorbanan demi masa depan anak-anak mereka. Mereka menghantar anak-anak ke sekolah, ke tempat mengaji Al-Quran, ke 'tuition center', kelas tambahan di sekolah dan bermacam-macam lagi, dengan harapan anak-anak akan mendapat sedikit sebanyak dari apa yang diajar.

Perbelanjaan wang ringgit bukan menjadi alasan utama. Mereka sanggup membelanjakannya asalkan anak ingin belajar. Kadang-kadang, duit untuk pengajian anak-anak itu adalah 'sacrifices of so many days of holidays or' balik kampung. Biar tidak dapat balik kampung jumpa orang tua asalkan ada duit untuk bayar yuran anak sekolah!

Kalau anak-anak bertindak menghirup seteguk dua air yang tersedia maka ibubapa akan merasa puas dan mungkin merasakan 'investment' mereka berbaloi!

Seandainya tidak, maka pelaburan ibubapa hanya sia-sia!

Setengah dari anak sedar pengorbanan ibubapa terhadap mereka dan cuba untuk tidak menghancurkan harapan orang tua mereka. Manakala, setengah lagi kurang sedar dan masih tidak menghargai apa yang cuba dibuat oleh kedua ibubapa mereka.

Suatu hari, mereka pasti sedar jua...

Oklah. Cerita benda lain pulak....

Pada hari Isnin ini, tibalah masanya untuk saya ke tempat mengumpul data kajian saya, iaitu ke Alor Setar, Kedah Darul Aman. Saya mungkin berada di sana untuk 4 atau 5 hari, untuk membina hubungan sebelum menjalankan operasi 'data collection' secara besar-besaran pada bulan Jun nanti.

Saya merancang untuk ke beberapa buah pejabat kerajaan dan swasta. Antara pejabat kerajaan yang akan saya lawati ialah Pejabat Tanah Kota Setar, Majlis Bandaraya Alor Setar, Pejabat Perancang Bandar & Desa Kedah, Pejabat MADA, dan Pejabat Tanah dan Galian Kedah.

Dengan kedatangan kali pertama nanti akan menyenangkan kedatangan untuk kali yang seterusnya, insyaAllah.

Semoga urusan saya ini dipermudahkan Allah... Amin!!!

1 comment:

  1. Salam Abah. Rabbuna yusahhil..moga dipermudahkan segalanya! Ma'an najah minallah..

    ReplyDelete