Monday, January 9, 2012

Demi Persahabatan...

Kewujudan Pusat STAM IKRAM telah dicanang di sekolah beberapa minggu yang lepas, rasanya di saat-saat akhir peperiksaan SPM. Pusat STAM IKRAM mula beroperasi tahun ini di Taman Damai Mewah, Kajang, Selangor.

Tanpa menanya diriku, abang sudah mengisi borang pendaftaran untuk kemasukan ke sana bersama kawan-kawannya Abdul Muhaimin, Zahin, 'Asim, dan lain-lain.

Aku pula masih mencari-cari maklumat tentang pilihan terbaik untuknya. Impiannya ialah untuk belajar di Universiti Madinah dalam bidang syariah.

Beberapa orang sahabat yang aku tanya, menyatakan untuk ke Universiti Madinah tidak perlu kepada STAM. STAM 'is essential if you wanna go to Mesir', seperti ke Universiti Al-Azhar, dan sebagainya! Sebaliknya, STAM adalah 'advantage' sekiranya anak-anak ingin membuat syariah di universiti tempatan seperti di UM, UKM, USIM, dan lain-lain. STAM dikira setara dengan STPM.

Kita sebagai seorang ayah sudah pasti ingin memenuhi hasrat si anak setakat yang mampu dengan sebaik yang mungkin. Ada ayah yang berkorban menghantar anak ke Mesir untuk mempelajari bahasa arab sementara keputusan SPM keluar.

Tidak ketinggalan juga sebagai ayah, kita ingin melengkapkan anak kita dengan kemahiran yang lain. Antaranya ialah mempelajari kaedah memandu dan seterusnya mendapat lesen memandu.

Dua minggu lepas, anakanda Wan Abdul Rahman (abang) telah mendaftar untuk belajar memandu. Setelah menduduki syarahan selama beberapa jam dan menduduki ujian bertulis, dia telah lulus. Untuk proses tersebut RM200 telah dibelanjakan.

Ini belum lagi menjalani pembelajaran memandu kereta...

Pada jumaat lepas sehingga ahad (semalam), beliau telah bersama-sama dengan kawan-kawannya yang lain berprogram di Ledang. Program ini adalah sebahagian dari program pasca SPM untuk anak-anak Hidayah.

Program pasca SPM telah dianjurkan, kalau tidak silap saya, sejak tahun 2004. Bermacam-macam nama diberikan; R2A (Road to Acheh), R2J (Road to Jawa), R2S (Road to Sarawak) dan bermacam-macam lagi. Kak Long dan Kak Ngah telah ke Jawa dulu untuk program pasca SPM mereka.

Program pasca SPM dirancang oleh Prof Dr Aizaini, PM Dr Kahar, dan ajknya demi untuk menambah nilai positif kepada setiap anak-anak Hidayah. Anak-anak dilatih untuk merancang, memimpin, membantu, dan menggerakkan aktiviti. Aktiviti-aktiviti pula terdiri dari pelbagai pengisian. Ada aktiviti yang menambahkan konfiden untuk berucap, ada aktiviti yang membantu orang-orang susah dan miskin, ada aktiviti yang menambahkan kemahiran diri dan personaliti, dan bermacam-macam lagi.

Cuma abang tidak dapat mengambil bahagian lagi dalam program pasca SPM ini... kerana beliau telah mendaftar di Pusat STAM IKRAM, jam 9.30 pagi tadi.


Bas untuk program pasca SPM dari Ledang sepatutnya sampai ke Skudai pada pukul 4 petang semalam. Tetapi bas rosak. Bas ganti dihantar untuk mengambil mereka dan selamat tiba di Pejabat IKRAM Johor, pukul 7.30 malam.

Semasa abang berprogram di Ledang, aku bersama ibunya dan Kak Ngah bermesyuarat untuk membuat keputusan samaada abang elok dihantar ke STAM atau tidak? Kami membuat keputusan abang akan ke STAM! Lagipun abang juga yang telah mendaftarkan dirinya untuk ke STAM dulu.

Aku menelefon Hj Hatta untuk mengirim beg besar abang ke Pusat STAM IKRAM. Malangnya, Hj Hatta telah bertolak lebih awal bersama anaknya 'Asim, dan Ziayadi. Aku menelefon pula Hj Tahir kerana beliau juga akan menghantar anaknya Zahin ke sana.

Alhamdulillah, Hj Tahir bergerak hampir tengahari semalam, so, sempatlah umminya dan Kak Ngah mengisi kain baju keperluan abang ke dalam beg besar.

Setelah abang sampai dari Ledang, aku terus membawanya ke stesyen bas di Sri Putri untuk membeli tiket ke Kajang. Hj Tahir telah berpesan supaya abang turun di Kajang, dan beliau akan mengambilnya nanti.

Setibanya di Sri Putri, aku diberitahu "Bas untuk ke Kajang hanya ada 2 kali sahaja iaitu pukul 10.30 pagi dan 4.30 petang'. Bas-bas yang lain, hanya akan berhenti di Hentian Serdang.

Aku membeli tiket yang ada iaitu untuk pukul 12.30 pagi ke Hentian Serdang. Dimaklumkan oleh penjual tiket bahawa bas syarikat Eagle akan membawa anakku nanti.

Pukul 12.25 pagi, isteriku bersama Kak Ngah, abang, dan Asmaa telah berada di stesyen bas Sri Putri. Dan yang paling aku terharu ialah Abdul Muhaimin dan kawannya juga turut berada di situ untuk mengucapkan selamat jalan kepada abang.

Apabila bas Eagle tiba dan nombor platnya sama seperti yang dimaklumkan, maka abangpun naik tetapi tiada tempat duduk. 'Seat bus' ini terlebih jual sebanyak 2 'seats'. Si penjual tiket berjanji akan mencari bas lain sebagai ganti. Kitapun agak cuak untuk menunggu bas yang belum pasti di waktu pukul 1 pagi.

Akhirnya, abang dan seorang pemuda india dapat juga ke KL dengan menaiki bas Maju!

1 comment:

  1. Sayu pula baca post ini . Besar betul pengorbanan pak cik dan wan abdul rahman . sedang kawan-kawan lain sibuk nak sambung tidur di rumah kerana kepenatan yang teramat sangat, aman sibuk mempersiapkan diri untuk ke kajang ! Saya tabik dengan anak sulung pakcik wan ini . Moga dia menjadi pencetus semangat buat anak-anak pakcik wan yang lain untuk berjaya seperti abang mereka .

    ReplyDelete