Thursday, January 12, 2012

Suasana Sunyi Sepi...

Suasana sunyi sepi... Kadang-kadang berbunyi meja atau kerusi berkriuk-kriuk kerana mereka memadam tulisan di atas kertas jawapan. Bunyi kriuk terhasil, dek kerana tiada minyak disapu.

Banyak peralatan universiti yang baru tetapi rosak kerana tiada penyelenggaraan dibuat. Sayang seribu kali sayang...

Kalaulah kita nampak, bahawa hasil duit bayaran cukai pendapatan kita dengan sewenang-wenangnya melayang dibelanjakan sesuka hati mereka dan tidak dijaga... Apa perasaan kita?

Mungkin kita marah dan tidak rela duit kita diperlakukan sedemikian.

Mereka masing-masing memerah ingatan dan cuba yang terbaik untuk menjawab soalan peperiksaan akhir, Proses Pembangunan Tanah. 43 orang pelajar kesemuanya! 42 rakyat Malaysia dan seorang rakyat Djibouti.

Dulu tiada 'foreigner' yang mengambil 'undergraduate course' di IPTA. Kita lebih mementingkan rakyat negara kita mendapat ilmu di peringkat Ijazah Sarjana Muda.

Jutaan ringgit dibelanjakan untuk mewujudkan satu IPTA yang lengkap. Dan sudah pasti kita ingin melihat rakyat kita yang menikmati kemudahan pembelajaran yang sempurna.

Itu dulu... Sekarang lain...

Minda kena berubah atau bahasa sekarang kita panggil transformasi...

Kita kena membuka ruang seluas-luasnya untuk rakyat asing belajar di negara kita. Tak cukup pelajar 'post-graduate', kita buka pula untuk 'undergraduate'. Barulah universiti kita menjadi tersohor dan ternama!


Berduyun-duyun mereka datang merebut peluang belajar di sini dengan bayaran yang sedikit. Kalau mereka tak ada duit, kita beri kemudahan biasiswa. Janji bilangan mereka ramai memasuki universiti kita.

Bagaimana peluang anak-anak kita yang ramai mendapat 9, 10, dan 11 A dalam SPM? Usah bicara itu semua, kan politeknik, maktab perguruan, IPTA yang baru-baru ada... Biar mereka yang uruskan. Kita tak larat kalau semua hendak difikirkan!

Pensyarah bagaimana? Kita import pensyarah internasional, apa susahnya?

Pelaburan untuk mewujudkan IPTA sudah banyak habis. Dan nikmatnya dirasai bersama oleh rakyat seluruh alam.

Sekarang kita ingin memberi peluang kepada pengajar pula datang mengajar di negara kita. Segala kemudahan kita berikan. Anak mereka ingin belajar di internasional school? Kita bayar sepenuhnya! Yang penting mereka datang mengajar di negara kita dan anak isteri mereka gembira buat selama-lamanya.

Itulah Malaysia, negaraku!

Aku berharap 43 orang pelajarku ini dapat menjawab soalan dengan baik. Dari 43 orang tersebut, jika mereka menjawab soalan peperiksaan dengan baik, hanya seorang yang tidak mungkin mendapat gred A. Ini disebabkan 'carry mark'nya rendah. Semua yang lain-lain mendapat 'carry mark' melebihi 40 dari 50 markah.

Apa yang penting bagiku ialah mereka mengetahui dan memahami prosidur menjalankan pembangunan tanah, dari awal hingga akhir. Sekiranya ini tercapai maka objektif pengajaran dan pembelajaran bagi kursus proses pembangunan tanah boleh dikatakan memenuhi kehendak dan keperluan silibus dan kepentingan 'stakeholders'.

Good luck guys!

No comments:

Post a Comment