Tuesday, January 24, 2012

Kita Mudah Lupa Diri Bila Kita Di Atas...

Kita sentiasa mendoakan kepada Allah supaya menetapkan diri kita di jalanNya, sentiasa istiqamah dengan amal yang ada walaupun sedikit, dan mengambil tauladan dengan ibrah yang ditunjukkan. Tetapi kadang-kadang ujian datang juga...

Aku pernah ada kawan yang sentiasa komplain, katanya boss Tyson tidak pernah ingin mendengar cakapnya, pembantu boss Hashim langsung tidak mendengar pendapatnya.


Itulah zikir hariannya apabila bertemu denganku. Kadang-kadang terasa kesian kepadanya... kenapa begitu sekali perangai pentadbir? Tidak boleh mendengar dan menerima cadangan orang bawahan...

Sekarang masa berubah... Orang yang selalu komplain suaranya tidak didengari telah diberi peluang menjadi pentadbir.


Alangkah terperanjatnya aku! Manusia ini yang dahulunya ingin suaranya didengari, sekarang ini menutup cadangan-cadangan atau tidak mahu orang bawahannya bersuara. Dia mengutuskan melalui Ketua Jabatan (KJ) supaya aku tidak lagi menulis tentang penambahbaikan.

Itulah kehidupan manusia... semasa dia di bawah, dia sentiasa muhasabah tentang orang di atas. Apabila dia pula di atas, dia sudah lupa bahawa dia pernah berada di bawah dan pernah merasa tidak berpuashati dengan orang di atas yang kurang membuka ruang untuk ditegur.


Dengan kata lain, dia tidak suka pandangan dan cadangan yang bertentangan dengan kehendaknya.

Ya Allah, Engkau jauhilah daku dari mempunyai sifat-sifat tersebut. Jika Engkau memberiku ruang dan peluang untuk berada di atas, Engkau jagailah hatiku supaya sentiasa bersamaMu, dan istiqamah di jalanMu.

No comments:

Post a Comment