Saturday, January 7, 2012

Kita Kurang Cakna Tentang Nama Orang

Hakikatnya, kita kurang cakna tentang banyak benda... Kita tidak kisah, betul ke salah ejaan namanya. Setengah orang kata pula, apa ada pada nama? Islam pula menyuruh kita untuk memberikan nama kepada anak-anak dengan nama yang baik-baik.

Apapun, saya bukan ingin bercakap tentang nama tetapi saya ingin menyuarakan pandangan bahawa kita endah tak endah dengan EJAAN nama orang. Kita main taruk aje, janji tuan punya badan tak komplain.

Saya pernah belajar di luar negara dan setakat yang saya ingat tidak pernah sekalipun, nama saya di'salah eja'kan!


Ketepatan ejaan nama itu penting apabila ia ditulis pada surat-surat penting seperti surat berhenti sekolah, sijil-sijil tamat sekolah, dan lain-lain lagi. Jika ia tertulis pada buku rekod ujian bulanan, dan lain-lain yang tidak begitu penting, kita bukan kisahpun. Sebenarnya kita kisah... tapi biar ajelah, kan manusia tak pernah lepas dari kesalahan dan kecuaian? Itulah 'excuse' yang kita beri... tetapi mat salleh yang kafir itu, tak pula dia buat silap tersalah eja nama kita...

Saya sudah 8 orang belajar di sekolah ini. Tinggal seorang lagi yang belum masuk sekolah. Tiga orang dah tamat belajar.


Kelmarin, apabila balik dari pejabat dan saya melihat sekeping sijil bertajuk 'Rumusan Penilaian Aktiviti Kokurikulum' anak saya yang baru tamat Tingkatan 5.

Komen saya pada isteri, nama saya yang terdapat pada sijil anak-anak jarang yang betul. Sejak anak pertama saya masuk sekolah pada tahun 1996!

"Kak Ngahpun komen benda yang sama tadi, apabila dia melihat sijil itu...", balas isteri saya.

Bukan tak pernah diperbetulkan! Dah banyak kali dan sekarang dah naik malas... Banyak-banyak kali bersuara, dikatakan cerewet pula. Apalah, nama dia Fikri atau Fikry, bunyi sama aje...


Kalau kita hendak menjadi profesional, jangan jadikan perkara yang remeh, kecil, yang sepatutnya tidak berlaku, masih berleluasa!

Ianya bukan benda yang payah, cuma 'attitude' kerani yang membuat kerja perlu diperbaiki dan dinasihati. 'Make sure', dia semak setiap nama yang dia taip!

Kadang-kadang, kalau kita terlampau 'back-up' kerani yang selalu buat salah menjadikan mereka besar kepala. Itu aje...

No comments:

Post a Comment