Saturday, August 23, 2014

Selamat Hari Lahir Ke-16 'Ammar!

Semalam, tanggal 22 Ogos, merupakan hari berkabung Malaysia dan juga hari jadi buat anakku yang kelima, Wan Muhammad 'Ammar. Badan 'Ammar sudah semakin sasa. Aku rasa, dia akan menjadi anak lelaki yang paling tegap tubuh badannya berbanding abang-abang dan adik-adiknya yang lain. But, you'll never know, budak-budak grown-up cepat.

Pagi tadi, aku membawanya ke pasar tani berhampiran Stadium Larkin. Tujuannya adalah supaya mudah untuk ke sana ke mari apabila ada orang yang membawa barang-barang yang dibeli. Kebiasaannya, aku ke pasar tani di Taman Sri Pulai. Tetapi sejak cuti bertukar kepada hari Jumaat dan pasar tani Taman Sri Pulai masih maintain pada hari Ahad maka agak sukar untuk aku ke pasar tani pada hari bekerja.


Aku ke pasar tani hanya untuk mendapatkan bekalan daging atau tulang lembu 'fresh'. Kami tak makan daging import tetapi kalau makan di kedai..., apo nak dikato!

Daging batang pinang (panggilan orang Johor) atau musir (panggilan orang Kelantan) di pasar tani sudah semakin mahal. Sekilo sudah RM30! Harga daging batang pinang dan tulang leher yang ku beli tadi ialah RM177. Anakku Rasyid terutamanya, sangat suka makan sup tulang.

Disamping daging, aku juga membeli buah jambu batu dan cempedak. Harga cempedak varies, dari yang semurah RM4 sekilo sehinggalah kepada RM7 sekilo.

Aku masih go for the price and not so much for the quality. Bukan apa, aku ingin cuba menyekat dan mengurangkan inflasi. Kalau semua barang naik bagaimana orang-orang susah hendak makan! Kalau kita membeli sebagaimana corak orang Singapura membeli maka lambat laung harga barangan akan lagi cepat naik.

Tadi ada juga intai udang yang besar-besar. Cuma ada setempat, harga RM63 sekilo tetapi kurang menarik. Kalau menarik aku dah ambik tadi kerana anak-anak suka sekali sekala dapat makan udang besar.


On the way back, kami singgah di warung dekat Perpustakaan Larkin untuk sarapan. 'Ammar makan mee goreng bersama telor mata manakala aku makan roti arab cicah kuah gulai daging.

10 tahun akan datang, anak bongsuku pula akan mencapai umur 16 tahun. Wan Asmaa Solehah yang begitu rapat dengan umminya, insyaAllah akan berada di tingkatan 4 dan aku pula akan mula bersara di usia 60 tahun!

Menurut kawanku, usia 60 tahun adalah usia terakhir. Kalau tiada penyakit ditambah 10 tahun lagi dan jika ada penyakit ditolak 10 tahun. Kelmarin aku juga mendapat makluman dari adikku bahawa chegu Hamka yang setahun lebih tua dari ku di kampung telah pergi menemui Allah SWT. Semoga rohnya ditempatkan bersama-sama para soleh dan solehin... Amin!

No comments:

Post a Comment