Saturday, August 2, 2014

Seluruh Dunia Hanya Mampu Berdoa Dan Menderma...

Pernahkah kita rasai bahawa ada orang yang memaki kita, mencederakan kita, memperkosa kita, meranapkan rumah kita malah membunuh kita dan orang yang berada di sekeliling kita hanya melihat dengan kedua belah mata yang terkebil-kebil. Tiada pertolongan dan bantuan dari saudara mara seagama malah mereka menutup segala pintu untuk kita lari keluar dari kekejaman yang berlaku.

Mesir, mereka sanggup membiarkan penduduk Gaza tiada bekalan makanan. Mereka menutup semua terowong-terowong yang boleh digunakan oleh penduduk Gaza.

Tetapi kita tidak hairan kerana kalau Mesir boleh membunuh ribuan rakyatnya sendiri, apatah lagi rakyat Palestin. Mereka biarkan saja...

Memang hanya Firaun atau mereka yang seumpama Firaun layak memerintah Mesir. Satu per satu Firaun silih berganti. Kejatuhan Hosni Mubarak yang begitu 'corrupted' diingatkan akan berlalu saat-saat ngeri dan zaman sukar dan digantikan dengan seorang Presiden pilihan rakyat, Morsi.

Tetapi pemerintahan Dr Morsi hanya seketika. Ramai lagi kakitangan kerajaan dan rakyat jelata masih berwala'kan Mubarak atau yang seumpamanya.

Hari demi hari Gaza dibedil. Sudah 1,600 orang syahid dan ribuan lagi tercedera.

Hari ini juga 'US Congress' meluluskan lagi bajet bantuan kepada Israel laknatullahi alaih. Bantuan bagi projek 'Israel Iron Dome' iaitu projek pertahanan Israel untuk menembak jatuh 'missile' yang dilancarkan oleh pihak HAMAS sebagai serangan balas. Israel pula boleh melancarkan serangan bila-bila masa dan tiada apa yang dapat mematahkan peluru berpandu mereka dari mengenai sasaran rumah, sekolah, universiti rakyat Palestin.


Pelikkan tetapi benar! Pembunuh orang tua, kanak-kanak dan perempuan dibantu sebegitu rupa manakala yang dibunuh dan diperkosa tiada bantuan apa-apa kecuali dari negara-negara Islam yang berani bersimpati. Yang tidak berani hanya berdiam diri walau saudara seagama mereka dibunuh dengan kejam.

Benarlah ayat-ayat al-Quran yang aku baca yang begitu mengutuk kaum yahudi. Sebelum ini, aku terfikir-fikir kenapa Allah SWT begitu memarahi golongan yahudi? Kita selalu baca bahawa mereka adalah golongan pelampau yang membunuh para nabi-nabi, ada yang digergajinya dari kepala hingga kaki.

Tetapi tidakkah mereka akan berubah? Ternyata kekejaman dan kejahatan mereka terbukti sehingga ke hari ini. Memang benarlah apa yang dinyatakan oleh al-Quranul Karim.

No comments:

Post a Comment