Sunday, February 22, 2009

Bersyukurlah...


Setiap kita mempunyai impian masing-masing. Keinginan yang berpadanan dengan kemampuan boleh direalisasikan, manakala kehendak yang melampaui hanya tinggal sebagai angan-angan.

Di musim kegawatan ini, kita selalu dengar agar mengurangkan pembelian barangan 'keinginan' dan menjimatkan barangan 'keperluan'. Dengan kata lain, kita kena pandai merancang bajet supaya ia tidak 'burst'. Kalau dah pecah, memang susah untuk memperbaiki atau balik kepada sediakala.

Bagi pihak peniaga mereka perlukan kita berbelanja bagi menggerakkan ekonomi. Sehingga ada cadangan supaya rebat sebanyak RM5 ribu diberi kepada pemunya kereta lama agar menggalakkan mereka menukar kereta baru. Tawarannya begitu memberangsangkan. Tapi adakah kita memerlukannya?

Keinginan yang tak berkesudahan mungkin tidak baik. Pada awalnya, kita merasa seronok jika ada motorsikal. Dapat motorsikal mula berkeinginan untuk mendapatkan Kancil. Apabila dapat Kancil, inginkan kereta yang lebih besar. Dan seterus dan seterusnya.

Keseronokan mendapat benda baru tidak bertahan lama. Pengalaman saya tidur di atas 'Toto' selama setahun lebih, merangsang untuk mencari tilam yang empuk. Setelah mendapat tilam yang empuk berharga RM960, terasa teramat sangat nikmatnya. Sungguh seronok tidur... Nampak aje tilam setebal 18 inci itu, rasa nak tidur aje.

Tapi keseronokan, kenikmatan itu hanya saya rasa betul-betul selama sebulan sahaja. Lepas itu, dah rasa macam biasa. Dengan lain perkataan, jika kita tiada sesuatu terasa begitu mendalam untuk mendapatkannya. Apabila kita dah dapat, maka keseronokan makin berkurangan dan mula ingin mendapatkan yang lain pula. 'We never feel satisfied!'

"When we choose not to focus on what's missing from our lives but are grateful for the abundance that's present.... We experience heaven on earth" Sarah Breathnach.

No comments:

Post a Comment