Friday, February 27, 2009

Menyalahi Orang Lain


Suatu hari di dalam kereta semasa balik dari sekolah, anak lelaki saya yang darjah dua berkata, "Abah, kawan 'Atiq hilangkan duit 'Atiq". "Ye ke, macamana dia boleh hilangkan duit saku 'Atiq?", tanya saya.

Anak saya ada 3 orang di Sekolah Rendah Islam Hidayah dan 3 orang di Sekolah Menengah Islam Hidayah. Yang sekolah rendah, duit sakunya RM3 sehari manakala yang sekolah menengah, saya beri elaun bulanan sebanyak RM100 seorang.

"Dia kejar 'Atiq, tiba-tiba duit dalam poket hilang", tambahnya lagi. "Ye ke?" balas saya, cuba mendapatkan cerita sebenar. "Dia seluk poket 'Atiq ke?", tanya saya lagi. "Tak, dia kejar aje", jawabnya selamba.

"Ok, kalau macam tu, 'Atiq tak boleh tuduh sembarangan, berdosa!", tegur saya. "Kita mesti kena ada bukti yang membolehkan kita kata dia yang menghilangkan duit 'Atiq", tambah saya lagi. Dia nampak boleh menerima teguran saya itu dan terus diam.

Kerap kita dengar, ada segelintir kanak-kanak mahupun orang dewasa cuba menyalahi orang lain akibat kecuaiannya atau kelalaiannya sendiri. Dengan kata lain, dia cuba mencipta satu 'escapism' supaya kesalahannya dapat ditebus semula.

Kita sepatutnya bersedia menerima kenyataan bahawa sedikit kerugian atau kegagalan pada masa ini akan memberi pengajaran kepada kita di masa hadapan. Dalam kes duit saku tadi, mungkin anak kita akan lebih berhati-hati semasa menyimpannya di dalam poket...

"Failure is only the opportunity to begin again more intelligently" - Henry Ford.

No comments:

Post a Comment