Thursday, February 19, 2009

Kawan Lama


Minggu lepas, Rosli Yaacob, teman serumah semasa di University of Southwestern Louisiana (USL) telefon. Berbual dengannya agak lama setelah beberapa tahun tidak berjumpa. Kali terakhir berjumpa di Hotel Vistana, Kuala Lumpur, pada tahun 2005. Seli, the name that I call him, dah menjadi jutawan. Harga rumahnya di KLpun dah lebih dari RM1 juta. Seli beralih dari seorang 'civil engineer' kepada 'insurance manager'.

Malam tadi, Pudin (Pengkalan Chepa) pula menghubungi saya setelah puluhan tahun tak ketemu. Pudin juga adalah alumni USL, mempunyai 3 orang anak dan yang sulung berada di Darjah 6. Pudin berkhidmat sebagai pengurus atau 'manager' Petronas di Kertih. Ibu Pudin adalah tauke roti jala tersohor di Baung, Pengkalan Chepa. Pudin mendapat nombor telefon saya dari Amran Ariffin (ex-USL). Amran berasal dari Pasir Mas, juga adalah jutawan! Isteri Amran adalah seorang doktor pakar.

Pagi ni, Azmi Omar atau nama timangan semasa di Teknik Terengganu 'Ghemi' menghubungi saya. Puluhan tahun tak berjumpa! Ghemi mendapat nombor telefon saya dari seorang lagi Amran Ariffin (alumni SMTT). Ghemi adalah waris isteri saya. Manakala Pudin dan Seli adalah bersaudara. Amran Ariffin dan isterinya, Cikgu Jamilah (alumni SMTT) datang ke rumah saya pada bulan lepas.

Mempertingkatkan hubungan silaturrahim sangat digalakkan dalam Islam.

"Dan apabila kamu dihormati dengan suatu salam penghormatan, maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik, atau balaslah penghormatan itu yang sepadan dengannya. Sesungguhnya, Allah memperhitungkan segala sesuatu" (An-Nisa; 86).

No comments:

Post a Comment