Sunday, February 22, 2009

Muhasabah Diri


Kita mesti menjadi seorang manusia yang menyenangkan orang. Tidak sekali-kali menyusahkan orang lain.

Apabila bangun pagi, kita kena setkan minda, apa yang kita nak buat supaya orang lain dapat tempias hasil tindakan kita. Kalau kita dapat membantu seseorang keluar dari musibah adalah sangat baik. Kalau kita dapat meringankan beban seseorang juga amat mulia perbuatannya.

Contoh yang paling senang ialah apabila kita hendak pergi membayar cukai pintu di Majlis Perbandaran atau cukai tanah di Pejabat Tanah. Paling kurang kita tanya jiran atau sahabat kita sekiranya mereka juga ingin menjelaskan bayaran tersebut. Apa salahnya jika kita juga tolong bayar untuknya sekali? Setidak-tidaknya, masa dan duit minyak jiran kita tidak terbuang...

Dalam kehidupan berkeluarga pun sama. Apalah salahnya kita membasuh sebiji dua pinggan yang telah kita gunakan untuk makan. Setidak-tidaknya, isteri kita tidak terasa seperti orang gaji. Setelah penat memasak, kena pula cuci pinggan mangkuk, periuk belanga dan sebagainya.

Begitu juga dari aspek perkataan. Sapaan atau pujian ikhlas kepada keluarga atau taulan boleh mengeratkan perhubungan.

Kadang-kadang 'a little thing' yang kita buat dapat menceriakan suasana atau hubungan sesama keluarga dan juga kawan. Jangan anggap perkara kecil itu remeh! Perkara remeh bagi kita tapi kadang-kadang nampak besar oleh orang lain!

'Kind words can be short and easy to speak, but their echoes are truly endless' - Mother Teresa.

No comments:

Post a Comment