Monday, February 16, 2009

Sayangi Keluarga


Saban hari kita dengar tentang anak yang bebas tanpa batas. Dari segi pergaulan, pakaian, senda gurau, dan sebagainya melampaui norma yang dibenarkan. Akhirnya, terjerumus ke lembah yang hina.

Mungkin kita boleh katakan, itu anak orang lain dan bukan anak kita. Pernah tak terdetik di hati, apa perasaan kita, jika dia anak kita? Saya rasa ramai juga ibubapa yang tak terfikir bahawa anak yang keluar malam dan balik pagi itu adalah anak mereka. Then, they're caught by surprise. Bila ini berlaku, nasi dah jadi bubur.

Apa yang perlu kita buat bagi mengelakkan perkara ini berlaku? Kalau kita lihat, sekarang ini banyak hiburan yang boleh diperolehi. Baik secara berbayar mahupun percuma. Dan secara lumrah, anak-anak inginkan hiburan. Kita kena pantau mereka. Siapa kawan mereka? Kemana mereka pergi? Bentuk hiburan yang dibenarkan dan sebagainya.

Pengalaman saya menghadapi pasangan yang terlanjur kadang-kala sedih bercampur marah. Sedih kerana begitu mudah seorang perempuan mempercayai janji manis seorang lelaki. Marah kerana begitu mudah seorang lelaki mengambil kesempatan terhadap seorang wanita. Tidak terfikirkah dia, sekiranya orang lain berzina dengan ibunya atau kakaknya atau adiknya, apa perasaan dirinya?. Ini sepertimana seorang pemuda yang ingin berzina dan datang memberitahu Nabi SAW. Lantas Rasulullah SAW bertanya, "Adakah kamu suka jika seseorang berzina dengan ibu kamu, atau kakak kamu atau adik kamu?". Terus pemuda tadi membatalkan hasratnya.

Sebagai menangani kegawatan sosial, sebaiknya kita mencari sekolah bercirikan Islam. Setidak-tidaknya, suasana Islam yang dialami dapat membentuk peribadi mulia. Saya juga mendapat maklumbalas dari ibubapa yang anak-anak mereka di sekolah Islam bahawa anak-anak ini tidak terkeluar untuk menyebut perkataan kurang sopan apatah lagi untuk berkelakuan yang kurang baik.

Sedikit pengorbanan perlu ada di pihak kita dari segi wang ringgit untuk membayar yuran sekolah tapi kata orang "money is not everything but everything is money".

2 comments:

  1. salam...
    hope tuan sudi berkongsi masalah dgn saya...

    ReplyDelete
  2. wa'alaikumussalam wrth. wkth.,

    InsyaAllah setakat yang saya mampu..

    ReplyDelete