Tuesday, February 24, 2009

Maulidur Rasul


Tanggal 12 Rabiulawal, tahun gajah, lahirlah seorang makhluk agung yang membawa rahmat ke seluruh alam. Muhammad (SAW) adalah seorang yang ummi, iaitu tidak boleh membaca dan menulis. Namanya telah tertulis di dalam Taurat dan Injil.

"Orang-orang yang mengikuti Rasul, Nabi yang ummi (tidak bisa baca tulis) yang namanya mereka dapati tertulis di dalam Taurat dan Injil yang ada pada mereka, yang menyuruh mereka berbuat yang makruf dan mencegah dari yang mungkar, dan yang menghalalkan segala yang baik bagi mereka dan mengharamkan segala yang buruk bagi mereka ..." (Al-A'raf 157).

"Katakanlah Muhammad, "Wahai manusia! Sesungguhnya aku ini utusan Allah bagi kamu semua, Yang memiliki kerajaan langit dan bumi; tidak ada tuhan yang berhak disembah selain Dia, Yang menghidupkan dan mematikan, maka berimanlah kamu kepada Allah dan RasulNya ..." (Al-A'raf 158).

Begitu besar jasa Nabi dan Rasul terakhir ini. Saban tahun kita menyambut kedatangan 12 Rabiulawal tapi setakat mana penghayatan dan keinsafan kita... Adakah setakat rutin dengan berarak membawa sepanduk dan banting ke sana ke mari? Atau sekadar melaungkan selawat dari rumah ke rumah?

Setiap kali kedatangan maulid nabi, seharusnya kita memeriksa kembali setakat mana amal kita selaras dengan ajaran Ar-Rasul? Sunah-sunahnya adakah kita ikuti dari segi makan, pakai, hubungan sesama manusia dan sebagainya?

Dan yang terpenting, kita rujuk sirah atau buku sejarah Nabi. Baca dan cuba hayati pengorbanan baginda dan sahabat, sehingga kita dapat menerima dan mengamal Islam sehingga kini.

Pengalaman saya melihat Gua Tsur, nun tinggi di atas bukit sana, mengalir air mata! Mengenangkan betapa payah dan susahnya Nabi bersama Abu Bakar bersembunyi sebelum berhijrah ke Madinah. Gua yang tinggi di puncak bukit itu jugalah didaki oleh Asmaa' setiap hari untuk membawa makanan kepada ayahandanya, Abu Bakar dan Nabi Muhammad (SAW). Begitu juga dengan Abdullah, anak Abu Bakar setiap hari datang ke Gua Tsur menyampaikan berita. Abu Bakar sendiri yang menahan kesakitan ketika dipatuk binatang sehingga menitis airmata ke atas muka Baginda semasa di dalam gua. Lihatlah, bacalah dan hayatilah pengorbanan mereka...

Sekiranya kita tidak membaca kisah junjungan Nabi kita, macamana kita nak sayang padanya. Datuk nenek kita yang tak sempat kita jumpapun, rasanya susah untuk kita luah yang kita sayang pada mereka. Apatah lagi Ar-Rasul yang lebih 1400 tahun meninggalkan kita...

Jangan kita mengaku Islam tapi pembawa risalah Islampun kita tak kenal. Bayangkan seorang barat, Michael H. Hart, pembacaannya tentang Nabi Muhammad (SAW) begitu meluas, sehingga beliau menyenaraikan Muhammad (SAW) adalah orang teratas dari 100 dalam senarai orang yang paling berpengaruh.

No comments:

Post a Comment