Sunday, March 1, 2009

Anak Sulung Anak Bongsu


Anak sulung adalah anak yang membawa keceriaan kepada sesebuah rumahtangga. Setelah melayari kehidupan berkeluarga, saat yang paling dinanti-nanti ialah kelahiran anak pertama.

Tidak kurang juga kebimbangannya, baik ibu mahupun bapa. Ibu bimbang apakah selamat diri dan anaknya? Sakitkah nanti bila nak bersalin? Ayah pula bimbang adakah anak ini akan cukup sifatnya? Doa sentiasa di bibir ibu dan ayah selama 9 bulan ini. Saban malam, ibu membaca Surah Maryam supaya Allah memudahkan kelahiran dan menjadikan anaknya anak yang soleh.

Apabila ibu disahkan hamil, pakaian, mainan, peralatan bayi, semuanya dibeli baru. Sungguh teruja rasa dihati untuk menimang cahaya mata. Tak sabar untuk menukar status bergelar bapa dan ummi.

Setelah lahir, anak sulung diazan dan diiqamahkan. Anak sulung disayangi bagaikan puteri.

Anak bongsu, kelahirannya tidak secemas anak sulung. Pengalaman lalu menyediakan sedikit bekalan. Pakaian lama kakak atau abang menjadi pakaian anak bongsu. Semuanya 'second hand'...

Anak bongsu agak rapat dengan ibu kerana yang lain sudah besar untuk dibelai manja. Anak sulung kini dijadikan rujukan buat bicara. Pandangan, buah fikiran diambil kira.

Tapi Anak Sulung dan Anak Bongsu, kamu tetap sama di hati kami. Tiada pilih kasih, semua tetap mesra...

"Dan ibu-ibu hendaklah menyusui anak-anaknya selama 2 tahun penuh, bagi yang ingin menyusui secara sempurna. Dan kewajipan ayah menanggung nafkah dan pakaian mereka dengan cara yang patut. Seseorang tidak dibebani lebih dari kesanggupannya. Janganlah seorang ibu menderita kerana anaknya dan jangan pula seorang ayah menderita kerana anaknya..." (Al-Baqarah; 233).

No comments:

Post a Comment