Saturday, March 14, 2009

Pemimpin Zuhud


Dalam kemelut pemilihan bagi jawatan tertinggi, beberapa hari ini, kita disajikan dengan berita rasuah. Sedih rasanya kerana hendakkan jawatan terpaksa memberi rasuah! Orang-orang yang membuat pemilihan dirasuahkan supaya perasuah mendapat jawatan dan terus mendapat keuntungan rasuah.

Sa'id bin 'Amir (RA) dilantik oleh Khalifah 'Umar bin Al-Khattab sebagai gabenor di Hims, wilayah Syam.

Tidak berapa lama setelah Sa'id menjadi gabenor, Amirul Mukminin 'Umar (RA) telah dikunjungi oleh rombongan penduduk Hims. Maka 'Umarpun mengarahkan mereka untuk menyenaraikan nama-nama fakir miskin di Hims agar dapat beliau membantu mereka.

Setelah senarai diserahkan, ada terdapat nama Sa'id bin 'Amir. 'Umar (RA) tersentak lalu bertanya, "Siapa Sa'id bin 'Amir?". "Gabenor kami", jawab mereka serentak. "Gabenor kamu miskin?", tanya 'Umar penuh kehairanan. "Benar, demi Allah! sehinggakan dapurnya tidak berasap beberapa hari", jawab mereka.

'Umar (RA) menangis sehingga janggutnya basah. Kemudian beliau memasukkan 1,000 dinar ke dalam uncang dan berpesan kepada rombongan tersebut, "Sampaikan salam saya kepadanya dan katakan kepada gabenormu, Amirul Mukminin mengirimkan wang ini untukmu agar keperluan saraan harianmu tertunai."

Dipendekkan cerita, apabila wang tadi diserahkan kepada Sa'id (RA), beliau mengagihkan wang tersebut kepada fakir miskin yang lain.

Subhanallah! Masih adakah pemimpin sebegini? Atau kita hanya membaca cerita-cerita lama yang tak mampu diulang lagi perlaksanaannya?

Apabila saya melihat rumah Menteri Besar Kelantan, dan dibandingkan dengan rumah wakil rakyat yang lain, maka saya berkata dalam hati, "Perlukah kita mencari MB lain yang belum tentu kezuhudan dan ketakwaannya kepada Allah?".

No comments:

Post a Comment