Tuesday, March 10, 2009

Hati...



Banyak perumpamaan melayu dikaitkan dengan hati. Antaranya, "Makan Hati", "Hati Batu", "Sakit Hati", "Iri Hati", "Busuk Hati", "Hati Mati" dan sebagainya. Begitu bermakna sekali hati ini ...

Hati memang berperanan dalam setiap individu. Kadang-kadang gelagat atau perwatakan kita dibentuk oleh hati atau perasaan ini. Kalau kita tak berapa suka kepada seseorang, maka mimik muka kitapun tak begitu ceria untuk menemuinya.

Begitu juga sebaliknya, kalau hati dah suka kepada seseorang maka perkara buruk yang dilakukannya nampak baik belaka.

Kadang-kadang hati kita terpengaruh dengan orang yang menceritakan keburukan seseorang. Kita sendiri belum pernah berinteraksi dengan individu tersebut. Maka satu "pre-conceived idea" atau "judgement" telah dibuat terhadapnya. Ini adalah kurang baik kerana kita telah membuat satu penilaian awal tanpa mengenalinya sendiri.

Setiap orang mempunyai pengalaman yang berbeza dan bercakap diatas kapasiti yang berbeza. Oleh itu, berwaspadalah dan jangan kita mudah berprasangka!

"Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah banyak dari prasangka, sesungguhnya sebahagian prasangka itu dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain, dan janganlah ada di antara kamu yang menggunjing sebahagian yang lain. Apakah ada di antara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Tentu kamu merasa jijik. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat, Maha Penyayang" (Al-Hujurat; 12).

No comments:

Post a Comment