Saturday, March 7, 2009

Resmi Padi, Makin Berisi Makin Tunduk!


Petang kelmarin, saya dengar radio IKIM. Memang radio IKIMlah yang menjadi pilihan keluarga saya.

Kebetulan pada masa itu disiarkan wawancara antara Tun Dr Ahmad Sarji (mantan KSN) dengan DJ Nik Hasnah Ismail. Apabila saya dengar, saya dapat rasakan betapa 'humble'nya Tun Dr Ahmad Sarji apabila menceritakan pengalaman-pengalaman beliau.

Antara yang saya masih ingat ialah beliau telah diminta oleh Tun Dr Mahathir untuk mengadakan radio IKIM ini. Tujuannya ialah untuk memberi penerangan Islam kepada yang bukan Islam dan juga kepada orang Islam sendiri. Banyak lagilah yang dipeloporinya seperti PNB dan sebagainya.

Apabila ditanya tentang bagaimana Tun Ahmad Sarji boleh mengekalkan kesihatan sampai sekarang, 89 tahun. Beliau dengan tawaduknya menjawab, "Alhamdulillah, ini anugerah Allah. Kalau saya cakap lebih, mungkin hari ini nampak sihat dan mungkin besok saya dah tiada ...". Beliau tidak membuat apa-apa 'exercise' kecuali bermain golf. Makan tiada pantang. Dan yang penting bagi beliau ialah perasaan gembira, berjenaka dengan kawan-kawan dan anak-anak.

Banyak disebutkan pasal solat dan diimbas kembali perbualan dengan ibunya. Apabila ibunya melihat beliau cepat selesai mengerjakan solat dan ibunya menanyai beliau samaada beliau sudah berwirid dan berdoa...

Tun Ahmad Sarji juga suka membaca. Menurut beliau, kalau tak sempat baca, melihat tajuk buku dan mengimbas gambar-gambarpun sudah memberi kepuasan kepada beliau.

Saya merasakan bahawa wawancara ini begitu bermanfaat sekali.

"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful" - Albert Schweitzer.

No comments:

Post a Comment