Tuesday, March 10, 2009

Saling Kenal Mengenal


Allah SWT berfirman, "Wahai manusia! Sesungguhnya, Kami telah menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan, kemudian Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku agar kamu saling mengenal..." (Al-Hujurat; 13).

Kita dijadikan Allah SWT dari pelbagai bangsa iaitu Melayu, Cina, India, Kadazan, Murut, Dusun, dan sebagainya. Dan kita disuruh kenal mengenali diantara satu sama lain. Setakat mana dah kita kenal orang Cina? Kenal budaya mereka, hati budi mereka dan kalau boleh bahasa mereka. Begitu juga orang India, berapa ramai dah kita kenal?

"To tell the truth", tak ramai yang saya kenal. Orang Cina yang menjadi kenalan saya hanya dikalangan pelajar saya. Kalau pelajar seramai 100 orang, lebih separuh adalah kaum Cina. Di sinilah, saya cuba rapatkan hubungan. Berceritakan perihal budaya dan agama orang Melayu. Dan pelajar-pelajar Cina pula menceritakan, perihal budaya dan adat resam mereka.

Saya rasa kita mempunyai perasaan prejudis kerana kita tidak mengenali antara satu sama lain. Mungkin juga kita tidak inginpun untuk mengenali dan mengambil tahu budaya orang lain. Kita hanya selesa dengan bangsa kita dan mengharapkan orang lain supaya memahami budaya kita. Akhirnya, masing-masing tidak faham budaya dan agama masing-masing. Seterusnya, perasaan tidak puas hati sentiasa bergolak dalam dada.

Saling tidak mengenal siapa ini, bermula dari bangku sekolah lagi. Orang Cina di SRJK Cina, orang India di SRJK Tamil dan orang Melayu di SRKnya. Ada juga seorang dua Melayu masuk ke sekolah Cina dan begitulah pula sebaliknya. Tetapi ia tidak signifikan.

Mereka hanya bertemu dan mula berkawan apabila berada di peringkat Universiti. Sepatutnya, proses asimilasi ini berlaku di peringkat hulu lagi dan bukannya apabila sudah berada di muara, baru nak diberikan pendedahan.

Seharusnya, kita mengikut firman Allah SWT itu supaya kita saling kenal mengenali dan peribahasa Melayu jua ada menyebut, "Tak Kenal Maka Tak Cinta".

No comments:

Post a Comment