Tuesday, March 24, 2009

Rakus Mencari Ilmu


Semalam seorang profesor tamu berkunjung ke Jabatan Pentadbiran Tanah, Fakulti Kejuruteraan & Sains Geoinformasi, UTM. Profesor Salleh Buang, seorang pakar dalam bidang pentadbiran dan pembangunan tanah telah menyampaikan 3 syarahan. 2 syarahan telah diadakan di peringkat Fakulti dan satu di peringkat Universiti.

Syarahan beliau agak relevan kepada isu-isu semasa. Yang pertama, berkaitan kerajaan Perak yang dulu (Pakatan Rakyat), yang ingin memberi hakmilik kekal tanah-tanah yang berada di Kampung Baru dan Kampung Tersusun. Ia melibatkan 149,000 pemilik tanah di 349 Kampung Tersusun dan 134 Kampung Baru di Perak. Keseluruhan tanah yang terlibat ialah 0.01% dari keluasan tanah di Perak.

Masalah yang berlaku ialah pertembungan di antara Kerajaan Negeri dan Kerajaan Persekutuan. Prof. Salleh menghuraikan bahawa isu tanah ialah isu kerajaan negeri walaupun TPM (Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak) menyatakan bahawa ia dibawah bidang kuasa Majlis Tanah Negara iaitu kerajaan persekutuan.

Dalam Perlembagaan Persekutuan, Jadual ke-9, Senarai II, Perkara 2, jelas menyatakan bahawa hal berkaitan tanah adalah dibawah bidang kuasa kerajaan negeri.

Walau bagaimanapun, selagi tiada keputusan yang dibicarakan di mahkamah maka masing-masing, Datuk Seri Nizar dan Datuk Seri Najib boleh mengatakan bahawa mereka betul...

Apa yang menarik ialah Kerajaan Perak (Datuk Seri Nizar) dan Kerajaan Pulau Pinang (Lim Guan Eng) ingin melakukan perkara yang sama iaitu menukar hakmilik 'leasehold' kepada 'freehold', demi kebaikan rakyat negeri masing-masing. Cuma 'approach' yang diambil berbeza, Perak secara 'head on' dengan Putrajaya manakala Pulau Pinang lebih berhemah. Jadi, kita lihat Putrajaya lebih senyap kepada Pulau Pinang walaupun 99% tanah di 'Penang Island' adalah milik 'bukan bumiputera'.

Pada petangnya, Prof Salleh menyampaikan syarahan di Dewan Senat, UTM, berkaitan isu kerajaan Perak. Beliau memberi pandangan samaada Pakatan Rakyat atau Barisan Nasional dari aspek legalnya, yang sepatutnya mentadbir kerajaan negeri Perak sekarang.

Isu-isu yang dibentangkan memang menarik dan tidak dapat diperolehi dimana-mana. Untuk mendapat peluang berbincang secara ilmiah dan bersemuka dengan pakar undang-undang juga bukan senang tanpa membuat sebarang bayaran. Tetapi masyarakat kita masih kurang rakus menimba ilmu! Bilik dan dewan seminar masih lompong...

Kalau di negara barat, apabila seorang pakar bercakap tentang sesuatu isu, apatah lagi isu itu adalah isu semasa maka dewan tersebut penuh sesak. Tak cukup tempat duduk, mereka berdiri!

Kita masih jauh... Mahasiswa kita masih memilih samaada perkara yang dibincangkan itu masuk 'exam' atau tidak? Kalau tidak, biarkan, biarkan...

"Tuntutlah Ilmu Dari Buaian Hingga Ke Liang Lahad".

No comments:

Post a Comment