Saturday, March 28, 2009

Konvokesyen UTM Ke 42


Hari ini dan esok adalah Majlis Konvokesyen UTM ke 42. Ramai yang datang untuk meraikan para graduan, baik isteri atau suami, mahupun ibubapa dan adik beradik.

Hari ini, kawan-kawan saya, Dr Mazlan dari Universiti Utara Malaysia, Dr Pri dan Dr Djur dari Universiti Gajah Mada naik ke pentas bagi mendapatkan Ijazah kedoktoran mereka dalam bidang Pentadbiran dan Pembangunan Tanah.

Saya bersama mereka dibawah penyeliaan Prof. Madya Dr Ismail Omar. Saya dijadualkan menamatkan pengajian PhD pada bulan Julai 2010 nanti.

Jam 5 petang tadi, Prof. Madya Dr Ismail menjemput Dr Pri dan Dr Djur bersama isteri masing-masing, Dr Mazlan bersama isteri dan anaknya, saudara Fahmey juga pelajar PhD yang diseliakan Dr Ismail dan saya sendiri ke 'high-tea' di rumahnya.

Di sebelah malam pula, Dr Ismail sekali lagi meraikan kami dengan jamuan makan malam di Pulai Springs Resort. Begitulah telatah seorang penyelia yang begitu bangga dengan kejayaan anak buahnya. Beliau mendoakan Fahmey dan saya juga akan berjaya nanti, insyaAllah.

Apa yang hendak saya nukilkan di sini ialah berkaitan upacara Majlis dan Pesta Konvokesyen. Semasa saya mendapat Ijazah Sarjana Muda dari University of Southwestern Louisiana dulu (1986), upacaranya begitu ringkas. Kami semuanya ditempatkan di dalam stadium 'basketball' dan kemudian Presiden universiti akan mengisytiharkan bahawa kami telah mendapat ijazah masing-masing. Lepas itu, masing-masing membaling 'mortar board' ke atas. Tiada jalan lalu depan ahli senat dan sebagainya. Kemudian masing-masing balik.

Semasa saya mendapat Ijazah Sarjana dari Kansas State University (1988), upacara agak meriah kerana saya dipanggil ke pentas dan bersalaman dengan orang atasan universiti. Di sini, saya ditemani isteri.

Begitulah bezanya majlis konvokesyen kita dengan luar negara. Konvokesyen kita amat-amat meraikan, tak kira Diploma, Ijazah Sarjana Muda, Ijazah Sarjana, Ijazah Kedoktoran, hatta anak-anak Tadikapun diberi pengiktirafan konvokesyen sedemikian rupa. Kita lebih suka acara berbentuk 'ceremonial' berbanding dengan majlis ilmiah atau akademik!

Walau apapun, yang pasti ibubapalah yang berbangga dengan kejayaan anak masing-masing.

No comments:

Post a Comment