Tuesday, March 31, 2009

Mengerjakan Ibadah Haji - 1


Ibadah Haji adalah Rukun Islam yang ke-5. Hanya difardukan kepada yang mampu dari segi tenaga fizikal dan wang ringgit. Rata-rata sekarang ini ramai yang mampu, bahkan ada yang pergi selang beberapa tahun sekali.

Ada yang berpendapat lebih baik kita bantu jiran tetangga yang betul-betul miskin dari kita pergi ke Mekah tiap-tiap tahun. Ada pula mengatakan, kalau orang itu mampu biarlah dia pergi Mekah tiap-tiap tahunpun, berbanding dia pergi melancong ke tempat yang bukan-bukan.

Walau apapun, bagi saya niat itu penting! Bukan pergi menunaikan ibadah Haji supaya orang panggil Tuan Haji. Bukan pergi Mekah setiap tahun supaya orang kata kita 'alim atau wara'.

Kadang-kadang menggunakan perkataan Haji di pangkal nama juga menjadi isu. "Apalah nak menunjuk dia dah pi Haji, konon! Nabi Muhammad (SAW) tak taruk nama Haji pun!"

Sesetengah orang sengaja tidak hendak meletakkan nama Haji supaya kalau dia hendak melakukan perkara yang tak elok, tiada siapa yang kutuk dan tiada siapa yang tahu. Walau dah pergi naik Haji, masih ada keinginan untuk membuat kerja-kerja bertentangan dengan syariat....

Ada juga yang sengaja meletakkan nama Haji supaya menjadi peringatan kepada dia untuk menghindarkan diri dari melakukan maksiat. Takkan aku nama Haji Wan, hendak bersekedudukan lagi, hendak mengumpat lagi, dan sebagainya. Pada saya, selagi kita tak marah orang tak panggil kita Tuan Haji maka insyaAllah kita masih ikhlas....

Alhamdulillah, saya bersama isteri telah menjalankan ibadah Haji pada tahun 2003 (1423H). Keinginan untuk menunaikan Rukun Islam ini sudah lama. Dikumpulkan duit, sedikit demi sedikit.

Pada tahun 2000 lagi, kami sudah teringin benar untuk mengerjakan Haji tetapi pada masa itu terpaksa membeli kenderaan besar (van) kerana bilangan anak sudah ramai, iaitu 5 orang. Habis duit simpanan TH dikeluarkan untuk membuat bayaran 'down payment' van.

Tahun 2001, isteri mengandung maka terpaksa ditangguhkan. Tahun 2002 pun sama, isteri mengandung lagi. Pada tahun 2003, kami bertekad untuk melaksanakan juga Rukun Islam ini walaupun terpaksa meninggalkan Sakinah yang baru berusia 52 hari!

Peristiwa-peristiwa di Mekah dan Madinah akan saya coretkan nanti, insyaAllah...

No comments:

Post a Comment