Tuesday, March 24, 2009

Derma Darah


Saya mula menderma darah pada 4hb Disember 1999. Itupun sebab ada program Kempen Derma Darah di Kolej Siswa Desa Skudai pada masa itu. Takut juga, tengok jarum agak besar dimasukkan ke saluran urat lengan bagi mengeluarkan 450ml darah.

Oleh kerana hendak menunjukkan contoh kepada mahasiswa, maka dikeraskan hati... Kalau kita sebagai pensyarah tunjuk kita takut, apatah lagi mereka? Sejak dari itu saya kerap menderma! Dan saya mengajak pelajar-pelajar menderma. Semasa menjadi Pengetua, agenda Kempen Derma Darah diadakan setiap semester di kolej saya. Saya memberitahu mereka bahawa darah yang diderma selalunya digunakan oleh pelajar UTM. Sebabnya ialah pelajar UTM kerap kemalangan motosikal dan sebagainya!

Pagi tadi, saya sekali lagi ke Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru (HSAJB) untuk menderma kali ke 17. Dua bulan lepas semasa menderma darah, saya berjumpa dengan seorang pemuda India telah menderma sebanyak 50 kali. Pemuda ini agak sebaya dengan umur saya. Beliau berkhidmat di Singapura tetapi memilih untuk menderma di negaranya, Malaysia.

Perbuatan menderma darah adalah satu usaha yang baik. Saya selalu sebut kepada pelajar; kita hendak sedekah duit, kita tidak ada duit; kita hendak memberi bantuan fizikal, mungkin kita tidak ada masa dan kepakaran. Tetapi kita mempunyai darah, yang mungkin hari ini orang lain sangat-sangat memerlukannya. Hari lain, mungkin kita pula perlu darah. Oleh itu, lapangkan masa setidak-tidaknya setahun sekali bagi kita mengeluarkan sedikit darah bagi membantu orang lain.

Derma darah boleh dilakukan seawal-awalnya 2 bulan sekali. Kalau kita sentiasa 'keep track', senang-senang kita dapat derma 4 atau 5 kali setahun.

Satu lagi, saya lihat tidak ramai dikalangan bangsa Melayu menderma. Yang ramai adalah bangsa Cina dan India. Mungkin statistik saya kurang tepat... Walau bagaimanapun, jika kita agak sukar untuk menderma darah apatah lagi hendak menderma organ!

Sesekali, ingatlah mereka yang memerlukan!!!

No comments:

Post a Comment