Tuesday, March 3, 2009

Tali Pinggang Keledar Belakang


Tadi dalam hujan lebat, saya bergegas ke Perodua Tampoi untuk pasang tali pinggang keledar belakang. Temujanji dibuat dari tahun lepas, jam 11 pagi, 3 Mac 2009! Itu yang paling awal.

Bila sampai di sana, jumpa kawan yang sedang menunggu Kenarinya diservis. Kawan saya adalah seorang arkitek, Saudara Norzam Damin. Anaknya adalah kawan anak saya. Anaknya membuat pengajian dalam bidang arkitek di Malaysia 3 tahun dan di Australia 3 tahun. Manakala anak saya di Cairo University dalam bidang Perubatan selama 6 1/2 tahun.

'Reception' Perodua memang nampak anggun dan menawan. Siap dengan gula-gula dan air mineral. Setelah bertanya, saya dibawa ke satu kaunter oleh penyambut tetamu. Begitu sopan sekali.

Di kaunter, sayapun memperkenalkan diri dan telah disahkan tentang tarikh dan masa temujanji. Pegawai yang melayan saya memaklumkan bahawa kereta saya tak perlu dipasang tali pinggang keledar. Hanya memadai memasang 'sticker' pengecualian di cermin pintu belakang sebelah kiri.

"Kenapa tak maklumkan pada saya dari dulu, so tak payahlah saya tunggu 3 bulan untuk dapatkan 'sticker'?", tanya saya. "Orang yang ambik temujanji dengan abang dulu tak berapa mahir", jawabnya.

Di luar masih hujan. Sayapun keluar untuk menampal 'sticker' yang diberi. Kopek dari atas koyak, kopek dari tepipun koyak. Lantas saya masuk kembali ke tempat kaunter.

"Dik, tak boleh pasanglah, koyak!", kata saya. "Oh, memang bang, dia buat macam tu, supaya orang tak boleh pindah-pindahkan 'sticker' ke kereta lain", jawabnya. "Mari bang, saya tolong lekatkan", tambahnya lagi.

Setelah selesai, saya memayunginya balik ke kaunter.

Bukan susah nak buat hati pelanggan 'happy'. Mulakan dengan sapaan, layan dengan senyuman, bantu jika diperlukan.

Pengalaman saya yang sebaliknya berlaku di sebuah bank di Taman Universiti. Masa saya datang, tiada pelanggan lain kecuali saya. Sayapun ambik nombor dan terus dipanggil. Saya membuat bayaran bil letrik. Kemudian menghulurkan buku akaun, slip deposit dan duit untuk dimasukkan. "Maaf encik, deposit kena guna mesin", kata pegawai di kaunter. "Tak apalah dik, buat ajelah, kan tak ada pelanggan lain yang menunggu. Sayapun nak cepat ni", balas saya. "Tak boleh encik, encik kena guna mesin", tegasnya lagi. Sayapun berlalu pergi...

Tak pernah saya lihat mana-mana bank di 'oversea', tak nak terima orang nak masukkan duit. 'Worst comes to worst', dia datang dan tunjukkan bagaimana nak buat dengan mesin itu. Mungkin niat dia bagus, nak suruh kita belajar dan 'try to educate us'.

Dan Bank ini juga, jangan cuba nak 'update'kan akaun anak kita ke, isteri kita ke, memang dia tak layan! Sayapun tak faham, bukan saudara mara lain, anak isteri sendiripun tak boleh di'update'kan buku... Mungkin ada polisi tertentu yang saya tidak tahu.

Apapun bagi saya,
People will forget what you said,
People will forget what you did, but
People will never forget how you made them feel.

No comments:

Post a Comment