Sunday, March 29, 2009

"Don't Bribe Me"


Ketika hendak ke universiti tadi, saya ternampak sebuah kereta polis dan tertera di cermin belakangnya "DON'T BRIBE ME". Ada dua tafsiran, yang positifnya ialah untuk mengajar masyarakat supaya jangan melakukan dan memberi rasuah kepada polis.

Sebaliknya pula menunjukkan pihak polis memang berleluasa menerima rasuah dan terpaksa menyuruh atau 'merayu' kepada masyarakat supaya tidak menghulurkan suapan. "Please don't bribe me". Kalau hulur, apa nak buat, saya terimalah.... Sudah hilang jati diri!

Dalam pemilihan parti UMNO, dua tiga hari lepaspun sama! Perwakilan terpaksa diperingatkan sentiasa supaya tidak menerima habuan politik wang. Apa maksud politik wang? Maksudnya sama iaitu 'bribe', rasuah, sogokan atau suapan. Cuma bunyinya lebih halus. Sama juga dengan 'pig' atau babi, untuk tidak menampakkan kasar bunyinya, dipanggil khinzir.

Nampaknya pembangunan modal insan yang dilancarkan oleh YAB Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi beberapa tahun lepas masih kurang berkesan. Masyarakat masih melihat kepada duit dan wang ringgit dan cuba mendapatkannya dengan cara mudah. Jati diri, nilai, integriti, amanah, jujur dan pelbagai perkataan-perkataan yang baik hanya memenuhi rangka teori semata-mata. Dari segi amalan, lain pula caranya. Kita sebagai institusi kekeluargaan perlu lebih berperanan mendidik anak-anak supaya akan lahir masyarakat yang benci rasuah.

"Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang-orang lain) di antara kamu dengan jalan yang salah dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian dari harta manusia dengan (berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui (salahnya)" (Al-Baqarah; 188).

No comments:

Post a Comment