Sunday, March 22, 2009

Ceramah Maulidur Rasul



Malam tadi sempat ke Surau Taman Pulai Utama, mendengar ceramah Maulidur Rasul bersama 5 orang anak laki-laki. Ceramah yang disampaikan Ust Rifki memang menarik sekali. Ustaz begitu fasih menggunakan teknologi komputer dalam penyampaiannya.

Ustaz menyiarkan juga 'ranking' pembaca Al-Quran dari 1 hingga 5. Sheikh Abdul Rahman Sudais, imam Masjidil Haram mendapat tempat ke-5. Dan Sheikh Saad Sa'id Al-Ghamidy mendapat 'top ranking'. Tidak ketinggalan orang lama, Sheikh Abdul Basit juga tersenarai dalam 'ranking' tersebut. Seingat saya suara Sheikh Abdul Basit saya dengar sejak dari kecil lagi.

"Ceramah Maulid ni, kita dengar saban tahun tapi apa yang kita dapat?", tanya Ust Rifki. Tahun lepas beliau memberi ceramah Maulid sehingga 2hb Ogos. Begitu lama sekali masyarakat Johor menyambut Maulidur Rasul... "Kalau kita dapat ambil atau amal satu sunnah pada setiap tahun, maka amat beruntunglah kita", ujarnya. Apa yang ditekankan beliau ialah supaya ada sesuatu terkesan kepada diri kita hasil dari mendengar ceramah.

Ustaz menceritakan bahawa berita tentang kelahiran Muhammad (SAW) kepada masyarakat Arab telah diketahui oleh orang-orang Yahudi dan Nasrani. Mereka mengetahui tentang Muhammad (SAW) sama dengan mereka mengetahui tentang anak pinak mereka sendiri yang tertulis dalam kitab-kitab mereka. Berita tentang akan lahirnya Muhammad juga tertulis dalam kitab-kitab Hindu menurut kitab yang ditulis Sa'id Hawa.

Ustaz juga menceritakan perihal hadis Nabi riwayat At-Tabarani, berkaitan seorang badwi dengan binatang dhobnya. Si badwi ini berjumpa dengan Rasulullah yang pada masa ini bersama-sama sahabat baginda. Badwi ini berkata kepada Nabi bahawa dia akan beriman jika biawak dhobnya juga beriman kepada Allah dan Muhammad. Ini hanyalah sebagai helah dan cubaan untuk menghina Nabi. Dan 'Umar (RA) pada ketika itu telah meminta izin kepada Rasulullah untuk membunuh si badwi ini. Tapi Rasulullah, seorang yang berakhlakkan Al-Quran telah melarang Saidina 'Umar.

Subhanallah, dhob ini berkata-kata dalam bahasa arab sehingga semua yang hadir mendengar perbualan antara Rasulullah dan dhob tersebut. Si badwi yang mengaku sebelum ini tiada yang paling dibencinya ialah Muhammad sekarang telah mengaku "Tiada Tuhan Melainkan Allah dan Muhammad adalah Pesuruh Allah".

Ustaz juga menceritakan suasana kegeringan baginda selama 13 hari sehingga saat wafat. Bagaimana ar-Rasul bersusah payah cuba menghadirkan diri untuk solat berjamaah setiap waktu di masjid. Bagaimana Nabi masih cuba untuk menggilirkan rumah antara isteri-isteri baginda sehinggalah semua isteri bersetuju supaya Nabi hanya menginap di rumah 'Aisyah (RA) sahaja bagi menyenangkan baginda ke masjid. Bagaimana Rasulullah tidak meninggalkan harta selepas kewafatan baginda.

Dan sehari sebelum kewafatan, baginda telah memanggil Fatimah (RA) dan membisikkan sesuatu ke telinga Fatimah dan 'Aisyah melihat Fatimah menangis. Kemudian Rasulullah sekali lagi membisikkan sesuatu ke telinga Fatimah dan kelihatan Fatimah senyum gembira. 'Aisyah (RA) kemudiannya bertanya peristiwa tersebut kepada Fatimah (RA). Fatimah menjawab bahawa Rasulullah sudah hampir untuk menemui Tuhannya dan Fatimah adalah orang pertama dari kalangan keluarga baginda akan menuruti baginda. 6 bulan kemudian Fatimah menyusuri ayahandanya ke alam baqa'...

Setidak-tidaknya kita boleh mulakan dengan mengikuti sunnah ar-Rasul dengan memperbanyakkan solat berjamaah untuk tahun ini, insyaAllah...

No comments:

Post a Comment