Friday, March 13, 2009

Keputusan SPM


Seronoknya apabila melihat pelajar-pelajar yang berjaya! Dalam suratkhabar hari ini, terpampang gambar seorang pelajar di Kelantan bersama bapanya, seorang nelayan dengan keputusan 20A. Saya tak dapat bayangkan betapa seronoknya sebagai seorang ayah menerima keputusan anak yang sedemikian.

Tahun ini, tiada keputusan SPM untuk anak saya! Bahkan seorang (anak ke-2) akan menduduki peperiksaan SPM dan seorang lagi (anak ke-3) akan mengambil PMR pada tahun ini. Anak ketiga saya alhamdulillah diberi kelebihan oleh Allah SWT untuk menghafaz Al-Quran. Sekarang sudah berjaya menghafaz 15 juzuk. Mudah-mudahan dimakbulkan doa kami sebagai ibubapa dan adik beradiknya yang lain untuk menjadi seorang Al-Hafiz.

Kejayaan dalam SPM sangat penting sebagai permulaan dalam kerjaya. Keputusan yang diperolehi dapat dihalusi dan diselaraskan dengan cita-cita anak-anak kita. Keinginan untuk menjadi jurutera, contohnya, perlu dilihat kembali apabila subjek matematik, matematik tambahan dan fizik tidak begitu baik. Begitu juga kepada mereka yang bercita-cita untuk menjadi doktor perubatan. Sekiranya matapelajaran biologi, kimia dan fizik kurang baik maka cepat-cepatlah kita mencari minat yang lain.

Walau bagaimanapun, keputusan kurang baik dalam SPM tidak bermakna gelap masa depan. Seorang kawan saya, dulu mendapat gred 3 dalam SPM. Kemudian menyambung pelajaran di ITM (sekarang dikenali sebagai UiTM), di peringkat Diploma dan Ijazah Sarjana Muda. Seterusnya menyambung pelajaran di UK di peringkat 'Master' dan PhD. Sekarang menjawat jawatan Timbalan Naib Canselor di salah sebuah IPTA!

Dengan kata lain, keputusan SPM bakal memberi gambaran kepada kita samaada laluan ke IPT boleh diambil melalui jalan 'shortcut' atau terpaksa melalui jalan jauh. Pada saya, laluan jauhpun tidak mengapa, dan kadang-kadang masa depannya lebih baik dari yang mengambil 'shortcut' dari segi pengalaman dan kematangannya. Apa yang saya maksudkan dengan jalan jauh ialah, seseorang itu perlu mengambil Sijil dulu, kemudian Diploma, dan barulah Ijazah Sarjana Muda, seterus dan seterusnya.

Bekas pelajar saya, dulu pernah mengambil Sijil di Politeknik Sultan Ahmad Shah kemudian sambung Diploma di Politeknik Ungku Omar, kemudian menyambung Ijazah Sarjana Muda dan Ijazah Sarjana di UTM. Sekarang sedang menjalani pengajian di peringkat PhD.

"An Investment in Knowledge Pays the Best Interest" - Benjamin Franklin.

No comments:

Post a Comment