Thursday, March 5, 2009

Budaya Berubah....


Pada pandangan saya, budaya atau adat resam sangat dinamik. Hari ini kita lihat sesuatu amalan itu mungkin sebahagian dari budaya kita tetapi beberapa abad kemudian sudah tiada lagi. Dan begitulah sebaliknya pula, dulu tiada, sekarang telah menjadi budaya kita. Rata-ratanya, ia bergantung kepada diri kita sendiri sebagai mizan atau neraca yang menilai dan menerimanya.

Saya teringat masa kecil-kecil dulu, jangankan nak minum berdiri, minum dalam botol tanpa cawanpun pasti mendapat teguran dari orang tua. Tapi sekarang, masyarakat sudah menerima untuk kita minum air mineral terus dari botol secara berdiri. Pada awalnya, nampak sungguh kurang sopan tapi lama kelamaan apabila ramai orang melakukannya, ia menjadi biasa. Begitu juga makan secara berdiri, kalau dulu pantang mak nenek makan berdiri. Sekarang lihatlah di hotel-hotel, di pasar-pasar malam dan sebagainya...

Di UTM pada suatu masa dulu, tiada sesiapa berani untuk membonceng bersama lelaki dan perempuan. Tapi sekarang, sudah menjadi biasa. Semasa menjadi pengetua kolej dulu, saya pernah menahan seorang pelajar lelaki Libya membonceng pelajar perempuan Indonesia. Saya bertanya kepada lelaki tersebut, “Do you do this back home in Libya?”. “Of course, not”, jawabnya. “So, why do you do it here?”, tanya saya lagi. “Because everybody is doing it”, jawabnya lagi. Kita lihat di sini, budaya yang dipegang kemas selama ini terus dibuang apabila mendapati ramai orang yang mengamalkan sebaliknya di sini.

Berzina juga akan menjadi satu budaya baru, jika ia boleh dikatakan sebagai budaya. Lihatlah berapa ramai pelajar sekolah yang mengakui pernah melakukan hubungan seks. Statistik mencatitkan seramai 257,411 kelahiran tanpa bapa dari tahun 2000-2008. Negeri Johor mendapat tempat kedua dari segi bilangan kes buang bayi tertinggi selepas Selangor diantara tahun 2004-2006. Sungguh menggerunkan!

Budaya atau adat resam berubah mengikut masa, samaada ke arah kebaikan atau keburukan. Tetapi bagi saya, jangan dengan hanya melihat majoriti boleh menerima budaya baru tersebut dan kitapun menerimanya. Ini adalah kurang tepat. Sepatutnya Al-Quran dan As-Sunnah menjadi neraca kita…

No comments:

Post a Comment