Wednesday, March 11, 2009

Siapa Idola Kita?


Setiap kita mempunyai idola masing-masing. Sesetengah menjadikan bapa mereka sebagai 'role model', dan tak kurang juga yang menjadikan artis sebagai idola mereka.

Jarang kita tengok, artis yang baik dari aspek tingkah laku, tutur kata, pemakaian dan tatasusila. Gosip tentang artis tak pernah tak ada! Tetapi masyarakat terkedu melihat kekayaan artis, rumahnya, keretanya, pakaiannya ... Hidup penuh "glamour", sering terpampang di akhbar-akhbar. Pendekata, jarang sekali orang tak kenal artis, hatta kanak-kanakpun kenal mereka.

Jarang juga kita lihat orang Islam mengenali sahabat Rasulullah (SAW) dan menjadikan idola mereka. Antara sahabat Baginda ialah Anas bin Malik (RA). Siapa Anas ini?

Anas bin Malik (RA) ialah anak kepada Ghumaisho' binti Milhan. Mereka berdua menunggu-nunggu penghijrahan Nabi ke Madinah. Setelah ketibaan Rasulullah (SAW), ibunya berjumpa dengan Rasulullah. "Wahai Rasulullah... semua lelaki dan wanita Ansar telah memberi hadiah kepada tuan. Namun saya tiada apa-apa yang boleh saya hadiahkan selain anak saya ini... Ambillah dia. Dia akan berkhidmat untuk tuan mengikut apa sahaja yang tuan mahu...", kata ibu Anas kepada Nabi (SAW). Pada masa itu, Anas (RA) atau panggilan manjanya, Unais baru berusia 10 tahun.

Selepas kewafatan Rasulullah, Anas bin Malik (RA) hidup lebih 80 tahun. Anas berkata, "Sesungguhnya saya telah melihat wajah Nabi (SAW) ketika hari Baginda masuk ke Madinah. Saya juga melihat Baginda ketika hari beliau diambil dari kami. Pada saya tiada hari yang setanding dengan 2 hari tersebut. Pada hari Baginda masuk ke Madinah, seluruh Madinah bersinar. Manakala pada hari Baginda pergi mengadap Ilahi, gelap seluruh Madinah."

Allah SWT memakbulkan doa Rasulullah kepada Anas dengan mengurniakan harta dan anak yang ramai. Bilangan anak dan cucunya melebihi 100 orang. Dan umur Anas menjangkau 103 tahun.

Anas (RA) hidup di bawah jagaan Rasulullah genap 10 tahun dan merupakan perawi ke 3 terbanyak meriwayatkan hadis selepas Abu Hurairah (RA) dan Abdullah bin Umar (RA).

Selamat Mengenali Sahabat Rasulullah (SAW)!

No comments:

Post a Comment