Thursday, March 26, 2009

Di Pondok Kecil.....


Satu lagi nasyid syahdu oleh Aeman bertajuk "Di Pondok Kecil...". Nasyid ini selalu dialunkan oleh anak-anakku, baik 'Ammar ataupun Rasyid. Rasa sayu di kalbu bila mendengar dendangan mereka.

Ayahku, aku sayang padamu...
Walau diri ayah tidak kurasai sangat keakrabannya,
Dek kerna ayah sudah tua ketika ku kecil,
Tidak dapat berkasih manja dengan ayah.

Buku rekod, seingatku setakat Darjah 3 dapat ayah tandatangani...
Ayah pergi semasa aku hampir menghadapi SPM,
Walaupun begitu, doaku tetap bersamamu,
Rabbiq Firli Waliwa Lidayya, Warhamhuma Kama Rabbayani Soghira.

Masihku ingat, pada malam 19hb September 1981, aku mendapat panggilan dari anak saudaraku, Wan Zakaria Wan Yaakob, mengatakan ayahku sudah tiada. Aku menangis di asrama Sekolah Menengah Teknik Terengganu memikirkan bagaimana hendakku pulang menemui arwah ayah.

Aku menelefon abang sulungku yang berada di Kuala Berang untuk berangkat pulang ke Palekbang pada malam itu juga. Tetapi abangku baru membeli kereta dan kurang mahir untuk berjalan malam. Walau bagaimanapun, abangku berjanji untuk datang mengambilku besok pagi.

Keesokan paginya, aku tidak mampu untuk menunggu abangku datang. Penantian, ku rasakan begitu lama sekali. Aku terus 'hitch hike' dari Sekolah Menengah Teknik ke Kuala Terengganu. Nasibku baik pagi itu, ada insan terpuji sanggup menghantarku ke stesen bas. Alhamdulillah, aku sempat menaiki bas ekspress dari Kuala Terengganu ke Kota Bharu, seawal 8 pagi. Setibanya di Kota Bharu, aku mengambil 'boat' penambang ke Palekbang.

Setibanya di rumah, aku berlari ke bilik ayah. Tapi ayah sudah tiada. Ibuku datang memaklumkan jenazah ayah baru saja dibawa ke tanah perkuburan. Aku menangis semahu-mahunya di situ. Ibu menyuruh supaya aku berkejar ke tanah perkuburan. Tapi aku sudah tidak mampu lagi....

Ayahku pergi pada 19hb September 1981, jam 1845 (6.45pm). Umurnya tercatat 82 tahun tapi ku pasti umurnya yang sebenar lebih dari itu. Mudah-mudahan Allah SWT memberkati roh arwah ayahku, Haji Wan Ismail bin Haji Wan Mohd Salleh. Semasa hayatmu, ayat 128-129 dari Surah At-Taubah tidak pernah lekang dari bibirmu. Sehingga aku terhafal ketika masih kecil dek mendengar bacaanmu.

Semoga roh arwah ayahku bahagia di sana!

No comments:

Post a Comment