Tuesday, March 17, 2009

Bacalah al-Quran...


Semasa pertama kali wahyu diturunkan kepada Muhammad (SAW), malaikat menyuruh beliau untuk membaca.

"Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang menciptakan, Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Mulia. Yang mengajar (manusia) dengan pena. Dia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya. Sekali-kali tidak! Sesungguhnya, manusia itu benar-benar melampaui batas, apabila melihat dirinya serba cukup. Sesungguhnya, hanya kepada Tuhanmulah tempat kembali(mu)." (Al-'Alaq;1-8).

Membaca Al-Quran seharusnya menjadi agenda harian kita. Janganlah Al-Quran itu hanya dijadikan azimat untuk menghalau hantu syaitan sahaja dan dibiarkan suci dalam debu di dalam almari usang.

Sesetengah orang hanya membaca Al-Quran dan mengkhatamkannya hanya di bulan Ramadan. Selepas itu, tunggulah Ramadan tahun depan pula! Ada pula yang hanya membaca surah Yasin pada setiap malam Jumaat. Dan ada juga yang hanya mengumandangkan bacaan Yasin apabila tiba saat kematian saudara mara. Dan ada juga yang langsung tidak pandai baca kerana tidak pernah diajar oleh orang tua mereka.

Walau apapun, saya rasa kita perlu secara konsisten atau istiqamah membaca Al-Quran setiap hari. Jadikan sebagai rutin. Kalau tak baca rasa tak selesa. Kepada yang dah biasa jadikan target untuk khatam sekurang-kurangnya sebulan sekali. Kepada yang kurang mahir, bacalah sehelai sehari atau sekurang-kurangnya 2, 3 ayat sehari. Dan kepada yang tak tahu baca, ia tidak terlambat. Kita masih ada masa untuk mempelajarinya. "If there is a will, there is a way".

Seeloknya kita cuba hayati apa yang dibaca. Mudah-mudahan menjadi pengajaran dan tauladan kepada kita. Jadikan amalan untuk membaca surah Al-Kahfi setiap malam Jumaat atau hari Jumaat. Kalau sempat bacalah surah Al-Waqiah dan surah Al-Mulk setiap malam. Semoga ia menjadi budaya ....

No comments:

Post a Comment