Monday, March 16, 2009

Usaha untuk Dunia atau Akhirat Berpaksi kepada Niat


Kita tak pasti sampai bila kita akan hidup. Cuma yang pasti, hari kematian semakin dekat, saat demi saat...

Sudahkah kita bersedia dari segi bekalan untuk menuju ke alam yang kekal abadi buat selama-lamanya? Atau kita belum bersedia untuk memikir tentangnya lagi? Bila dah tua nanti, umur sudah 60 atau 70, baru kita fikir tentang persiapan itu. Bila dah pencen, baru pergi naik haji. Sekarang 'enjoy' dulu, hidup hanya sekali...

Cari dulu bekalan dunia. Anak-anak masih kecil. Makan, pakai mereka perlu dipenuhi dulu. Rumah perlu diperbesarkan supaya masing-masing mempunyai keselesaan. Itulah tanggapan kebanyakan kita. Kita fikir kematian masih jauh nun di hujung sana...

Satu lagi kesilapan kita ialah kita memisahkan diantara bekalan dunia dan akhirat. Usaha mencari rezeki untuk keluargapun sebenarnya ada pahala akhiratnya. Usaha melindungi tubuh badan anak dengan pakaian menutup aurat juga ada nilai pahalanya. Yang penting ialah niat. Setiap amalan kita diambil kira apabila adanya niat!

Duduk dalam masjid tanpa niat beriktikaf, macam duduk di tempat biasa, tiada pahala! Makan nasi tanpa doa dan niat supaya badan sihat untuk mengerjakan ibadah juga tiada pahalanya. Begitu juga buang air dan sebagainya. Setiap amalan perbuatan perlu ada lintasan niat kerana Allah SWT, nescaya mendapat keberkatan dan pahala dariNya.

Dari 'Umar bin Al-Khattab (RA), katanya dia mendengar Rasulullah (SAW) bersabda: "Tiap-tiap amal harus disertai dengan niat. Balasan bagi setiap amal manusia, ialah pahala bagi apa yang diniatkannya. Maka barangsiapa (niat) hijrahnya kerana Allah dan Rasul-Nya, baginya pahala hijrah kerana Allah dan RasulNya. Dan barangsiapa (niat) hijrahnya kerana dunia yang hendak diperolehnya atau kerana perempuan yang hendak dikahwininya, maka (pahala) hijrahnya sesuai dengan niatnya untuk apa dia hijrah".

No comments:

Post a Comment