Monday, March 30, 2009

Tabung Haji dan Takaful Siswa


Anak-anak saya apabila berumur sebulan, saya terus membuka akaun Tabung Haji (TH) dan Takaful Siswa (TS). Akaun TH bertujuan supaya mereka tahu bahawa kita ada matlamat untuk ke Baitullah pada suatu masa nanti. Biar lambat tetapi halatuju sudah disetkan. Satu lagi dari aspek pelaburan Islam. Disamping membantu mereka yang ingin mengerjakan ibadah haji, kita juga mendapat sedikit keuntungan. Tiada perasaan yang was-was apabila meletakkan wang dalam TH. Zakatpun telah dikeluarkan. Caruman bulanan untuk anak-anak sekadar RM10 seorang. Biar sikit, lama-lama jadi bukit!

TS pula sebagai simpanan, sementara mereka dapat memasuki IPT. Setiap seorang saya carumkan RM30 sebulan. Apabila umur mereka mencapai 18 tahun, TS menjadi matang dan duit tadi boleh dikeluarkan untuk menampung perbelanjaan kemasukan ke IPT. Sekiranya berlaku sebarang musibah, TS bertindak sebagai insuran. Caruman ini juga dapat dikecualikan dari cukai pendapatan LHDN.

Masyarakat kita kurang prihatin tentang takaful atau insuran. Kaum lain bukan satu polisi yang mereka ambil, bahkan dua atau tiga! Mungkin jugak sebab kita kurang mampu. Hendak makan hari ke haripun masih berkira, inikan pula hendak masuk skim takaful....

Cuma bagi saya, kita kena lihat 'priority'. Kalau kita betul-betul tak cukup untuk makan atau minum, tak apa. Itu lebih penting. Kata orang, 'basic needs' kita masih tak lepas. Tetapi jika kenderaan atau perhiasan rumah yang kita ada melebihi keperluan maka saya rasa kita telah membuat salah pertimbangan. Yang lebih utama dikemudiankan dan yang kurang penting didahulukan.

Pendidikan anak-anak amat penting. Kita selalu dengar orang berkata, "An investment in knowledge pays the best interest". Kalau kita tidak membuat pelaburan di bidang akademik untuk anak-anak maka saya rasa kita akan kerugian nanti. Harta bertimbun ditinggalkan untuk anak yang tak berpelajaran akan hilang dalam sekelip mata.

Saya selalu sebut kepada anak-anak bahawa saya tidak mempunyai harta. Tetapi saya akan pastikan anak-anak saya dapat belajar setinggi mana yang mereka mahu! Dengan kata lain, saya tidak akan memberi mereka ikan tetapi sebaliknya mengajar mereka bagaimana hendak menangkap ikan.

"Courage doesn't always roar. Sometimes it's a quiet voice at the end of the day, saying .... "I'll do it again tomorrow" - Unknown.

No comments:

Post a Comment