Friday, November 12, 2010

Perbincangan Dengan 'External Supervisor', Dr. William James McClauskey

Semalam aku berbincang dengan 'external supervisor', Dr William James McClauskey (Billy) di bilikku. Hampir 2 jam, beliau bersamaku. Habis berbincang sekitar jam 2 petang, kami (aku, Pak Ba & Billy) ke warung berdekatan Bank Muamalat dulu, dalam UTM.

Billy memesan mee goreng, manakala aku dan Pak Ba memesan Mee Kari Tulang 'Gearbox'. Berselera sekali, Billy makan mee goreng... Habis mee goreng, Billy makan lagi separuh dari Mee Kari Tulang Pak Ba. Billy juga meminum 2 gelas Kopi Susu. Nampak berselera Billy memakan makanan kita.

Malam tadi, kami 'entertained' Billy dengan 'dinner' di Pulai Springs, juga tempat penginapan beliau.

Agak ramai orang di Pulai Springs malam tadi. Rupa-rupanya, ada program Datuk Seri Anwar Ibrahim bersama Datuk Chua Jui Meng di sana.

Kami makan 'chinese food' di Qing Palace, Pulai Springs. Sebenarnya, kami berlima. Aku, Pak Ba, Billy, PM Dr Buang Alias dan isteri keduanya. 'At the end, Dr Buang paid the bill'.

Billy agak seronok dengan 'progress' kajian PhDku.

Kalau tidak silap, semasa beliau datang pada tahun lepas, bulan November juga, beliau telah menyarankan supaya aku pergi mendapatkan data pada bulan Jun tahun ini. Alhamdulillah, telah aku laksanakan.

Jadi petang semalam, aku dan Billy 'go chapter by chapter'. Banyak input yang aku perolehi. Antaranya banyak 'graph' yang telah aku buat disuruh tukar kepada 'histogram', atau 'pie-chart'. Mudah dibaca katanya!

Menurut beliau lagi, 'chart' yang dibuat tidak boleh ada 'colour'. Itu standard University of Ulster tetapi UTM, boleh aje...

Apa yang diperolehi dari 'histogram' atau 'pie-chart' tidak perlu diperjelaskan kesemuanya. Cuma pilih yang mana angka-angkanya yang nampak signifikan saja untuk dijelaskan.

Dalam Bab 1, beliau menyuruh aku menegaskan tentang kepentingan kajian ini (significant of this work) secara ringkas, kemudian menegaskan sekali lagi secara detail dalam Bab Akhir (Bab 9).

2 set responden yang telah aku buat kajian pada bulan Jun lalu perlu diperjelaskan dalam 3 seksyen. Set responden pertama iaitu 100 petani diterangkan dalam seksyen 1. Set responden kedua iaitu 32 orang di kalangan pembuat dasar atau 'orang besar' Kedah diterangkan dalam seksyen 2. Dan dalam seksyen 3, perlu dijelaskan perbandingan antara 2 set responden tersebut (crossover). Ini penting katanya kerana ia perlu nampak ada perbezaan atau persamaan di antara 2 set responden tersebut.

Billy juga menegaskan di bawah setiap topik perlu ada sekurang-kurangnya sebaris ayat sebelum kita memulakan sub-topik.

Beliau menerangkan bahawa setiap bab perlu ada rumusan. Dan rumusan ini perlu 'highlight' isu utama dalam bab tersebut. Seterusnya, di akhir rumusan bab perlu ada ayat yang menerangkan bahawa ada kesinambungan 'continuity' diantara bab lepas dan bab yang seterusnya (link to the next chapter).

Setiap maklumat yang ditulis perlu disusuli atau 'back up' dengan fakta. Fakta ini samaada kajian yang orang lain telah buat atau mana-mana bahan bercetak yang 'published'.

Dalam bab akhir, perlu ada 'introduction', 'main conclusion', 'recommendation', 'significant of this research' yang lebih detail (2 hingga 3 muka surat), dan 'area for further research'.

Semoga apa yang aku catit ini, boleh menjadi petunjuk jua kepada orang lain, insyaAllah!

No comments:

Post a Comment